![](https://lumealibera.ro/wp-content/uploads/2021/01/lidl-patron-schwartz-905x613.png)
Confruntați cu una dintre foarte puținele poze ale patronului LIDL, vecnii nu l-au recunoscut pe Schwartz
Cel mai bogat om din Germania este, de asemenea, unul dintre cei mai necunoscuți. Aproape că nu există fotografii ale lui Dieter Schwarz, miliardarul proprietar al lanțului de supermarketuri cu discount Lidl, relatează ziarul El Pais.
Nu a dat niciodată interviuri și nici nu a vrut să apară în reportaje. Nici măcar în orașul său, Heilbronn (din landul Baden-Wurttemberg) mulți dintre vecinii săi nu l-ar recunoaște dacă ar ieși la plimbare pe stradă. Mai mulți jurnalisti din marile trusturi media germane au încercat să vorbească cu el sau cu cei din apropierea sa și s-au lovit de un puternic zid de discreție.
Un secret care amintește de cel pe care Amancio Ortega, patronul ZARA, l-a menținut cândva în Spania, dar pe care Schwarz a reușit să îl păstreze până și în era Twitter și Instagram!
Discreția nu este o trăsătură neobișnuită în rândul marilor proprietari de averi germane, în special în rândul celor care și-au adunat capitalul în activitatea lanțurilor de distribuție.
De asemenea, proprietarii miliardari ai Aldi sau Schlecker sunt izolați de mass-media. Ei și familiile lor.
Secretul lui Schwarz se datorează „parțial caracterului său, dar provine și dintr-o anumită teamă de răpire, întrucât în anii 70-80 familiile fondatorilor Aldi și ale fondatorului Schlecker au suferit atacuri de acest gen”, după cum menționează Jan Mende, jurnalist la Lebensmittel Zeitung, o publicație economică specializată în sectorul alimentar.
De la Schwarz sunt cunoscute câteva note biografice. S-a născut la Heilbronn, în 1939, este fiul unui băcan pe nume Josef Schwarz, care împreună cu un alt partener, pe nume Lidl, avea o afacere de comerț cu fructe.
După terminarea liceului, a început să lucreze cu tatăl său. În 1973, Schwarz a decis să deschidă primul supermarket, imitând modelul Aldi, care se extindea deja în toată Germania oferind prețuri mici și o gamă largă de produse.
Deoarece nu dorea să-și folosească propriul nume de familie, care înseamnă ”negru” în limba germană și putea induce ideea de ”piață neagră” (evaziune), el a decis să-l folosească pe cel al partenerului tatălui său, care suna scurt și de impact.
Pentru a evita problemele legale, a cumpărat drepturile de folosire a numelui ”LIDL” de la un pictor pensionar și profesor de școală pe nume Ludwig Lidl, pe care l-a descoperit după ce a citit un articol despre el în ziarul local. I-a plătit 1.000 de mărci germane, potrivit revistei Focus, cu ani în urmă.
![](https://lumealibera.ro/wp-content/uploads/2021/01/Lidl-magazin-vechi.jpg)
Vechiul sediu al Lidl
La patru ani de la deschiderea primului supermarket, Lidl era deja un lanț de 33 de magazine.
În 1977, Josef Schwarz a murit, iar fiul său a rămas la conducerea companiei. În paralel cu extinderea Lidl, Schwarz a început o altă afacere în lumea distribuției, în acest caz un lanț de hipermarketuri numit Kaufland.
Primul magazin s-a deschis în Neckarsulm, lângă orașul natal al lui Schwarz, iar altele au urmat în curând în toată Germania de Est.
Astăzi există peste 1.200 de magazine Kaufland în Germania și în alte țări, cum ar fi Republica Cehă și Polonia, iar Lidl are 11.200 de supermarketuri în 29 de țări, inclusiv în România, unde s-a extins puternic în ultimii ani.
În Spania, a atins deja a treia cea mai mare cotă de piață, potrivit Kantar, doar în spatele Mercadona și Carrefour.
Se știe, de asemenea, că Schwarz este căsătorit cu soția sa Franziska de mai bine de cinci decenii și că are două fiice, de asemenea necunoscute publicului larg și despre care nu s-au scris detalii despre viața lor privată.
Secretomania familiei pare să se răspândească la departamentele de comunicare ale companiilor lor, reticente în a oferi informații presei despre fondator.
![](https://lumealibera.ro/wp-content/uploads/2021/01/lild-vechi.jpg)
Magazinul „A. Lidl & Co. Südfrüchtenhandlung”, din Sülmerstraße, 54, în Heilbronn. (www.presseportal.de)
Schwarz s-a retras din afacerea de zi cu zi când avea 65 de ani, dar de atunci a continuat să controleze Grupul Schwarz, care include Lidl și Kaufland.
O face printr-o fundație care îi poartă numele și care este proprietarul acțiunilor grupului.
Schwarz este cel mai mare donator al orașului său, subliniază ziarul de afaceri Handelsblatt, într-un profil pe care l-a făcut public cu ocazia aniversării a 80 de ani de viață a patronului Lidl și Kaufland.
Printre altele, a finanțat restaurarea unei vechi clădiri industriale care a devenit un centru dedicat popularizării științei.
Fundația sa promovează educația, știința și cercetarea și a donat recent fonduri pentru a crea catedre la Universitatea Tehnică din München.
Magnatul discret acumulează un capital net de 36 de miliarde de dolari (29,9 de miliarde de euro), potrivit Forbes, care îl plasează pe poziția 40 printre cei mai bogați oameni din lume.
Există doar o altă avere germană înaintea listei actualizate: cea a moștenitorilor lui Karl Albrecht, unul dintre cei doi frați care au creat imperiul Aldi, grupul de supermarketuri concurent al Lidl.
La fel ca Schwarz, și ei au creat un imperiu dintr-o afacere modestă de familie, împărtășind până la moartea lor (Karl în 2014; Theo în 2010) dorința de a-și gestiona averile din anonimat.
Televiziunea publică ZDF a difuzat recent un reportaj despre povestea Lidl, care începe cu această propoziție: „Dieter Schwarz, fenomenul, fantoma”, relatează El Pais.
Reporterii s-au deplasat la Heilbronn pentru a-i întreba pe locuitorii săi dacă l-au recunoscut pe Schwarz într-una dintre puținele fotografii cu el aflate în circulație. Majoritatea au scuturat negativ din cap. Nu l-au putut recunoaște pe proprietarul celui de-al patrulea grup de distribuție din lume.
Foarte interesant!!