Toma Roman: „Războiul din Ucraina capătă un caracter de „război religios”

0
778

În încercarea de a-și justifică agresiunea criminală împotriva ucraine, Rusia a trecut la „argumentul” metafizic al salvării ” civilizației tradiționale „, fundamentate – după ideologii ei – în valorile greco-române și creștin -orientale, ortodoxe. 

 Cu alte cuvinte, Rusia ocupă „rebelă Ucraina” (cu masacrul și distrugerile de rigoare) nu pentru că ucrainenii vor să aleagă, suveran și independent, formulele de organizare socială specifice democrațiilor occidentale, ci pentru că, aderând la ele, ea se aliniază „alienantului globalism”, curentului mondial care se sprijină pe dialogul valorilor culturale și a circulației libere a bunurilor pe piață planetară. 

 Războiul din Ucraina capătă astfel un caracter de ” război religios” (ortodoxismul fiind însă doar o componentă a ideologiei particulariste a ” Rusiei Mari” ), amintind de cruciadele împotriva ” necredincioșilor „, de războaiele între catolici și protestanți, ce au zguduit cândva Europa. 

 

 Crimele și distrugerile capătă astfel o ” motivație nobilă”, de aducere la dreapta credință a apostatilor. 

 

 Desigur, se pune problema definirii dreptei credințe și a posesorilor ei. Evident, pentru ideologii ” Rusiei Mari”, doar țara lor are, prin tradițiile și obiceiurile ei ” strămoșești „, adevărata credință și, în consecință, are drepul să o impună cu forța celorlalți, care – pervertiți de liberalismul occidental , gnosticist și materialist, lăsând libertatea individului de a alege – s-au îndepărtat de ea. 


 Viziunea rusească presupune o organizare socială ” tradițională ” strict ierarhizată, evlavia și forță fiind mijloacele prin care cei ce vor „să iasă din rând ” sunt amendați sau eliminați.  

Ucraina trebuie, așadar, pedepsită nu pentru că opțiunea ei pentru civilizația și valorile liberale ale occidentului ar transformă-o într-o ” amenințare geostrategică” la adresa puterii „clasice” moscovite, ci pentru că ” trădează adevărată civilizație  , pe care Rusia crede că o reprezintă și o deține. 

 Pentru „învelirea” cu această justificare ideologică a scopului ei real, puterea de la Kremlin l-a reactivat pe Dughin , „apostolul” anti globalist al tradițiilor cultural-ortodoxiste rusești, al ireconciabilitatii culturilor orientale și occidentale (dialogul și acomodarea globală neexistând, ca soluție pacifica, pentru el ), al regăsirii ” rădăcinilor „. 

 Dughin este, în fapt, o fantoșă ce, agitând particularismul național și specificitatea zonală, acoperă interesul ecumenic al Rusiei, acela de a domină lumea.  

„Dughinistilor”noștri (atrași de „regăsirea” valorilor și ordinii tradiționale și de afirmarea specificului particularist al românilor – pe care însă nimeni nu l-a pus-o la îndoială , ” globaliștii din UEsusținând, dimpotrivă, afirmarea acestui specific în circuitul universal al valorilor culturii și civilizației) le spun că preluarea necritică a „tezelor” „apostolului” de la Moscova nu înseamnă că se alătură celor ce susțin suveranismul autarhic și independența României (cu o neutralitate care, cred ei, ne-ar apară conjunctural de conflictul de la granițe), ci -mai degrabă – că intră în corul „idioților utili” de care imperialismul rusesc s-a servit întotdeauna. 

 Ei nu înțeleg că activismul anti globalist al lui Dughin și al emulilor lui ruși nu este o soluție pentru „eliminarea liberalismului magnaților occidentali, de la Soros și Rotschild, la Gates și Zuckerberg , care conspiră pentru ” stăpânirea lumii”, ci este – în realitate – o acoperire pentru alt tip de globalism, un „globalism rusesc”. 

 Când le cer ucrainienilor, printre altele, să oficializeze limba rusă și credință ortodoxă (ca să amintesc numai de motivația invaziei, susținută de Chiril, patriarhul – general FSB – al Rusiei), liderii moscoviți demonstrează în ce constă „particularismul” pe care Dughin pretinde că îl teoretizează.

„I. Bădescu, Călin Georgescu și ceilalți admiratori ai lui Dughin din România nu realizează că, dacă nu ar fi fost umbrela NATO și uUE, ar fi vorbit acum despre suveranitatea autosuficientă a țării în … rusește!”

Sursa: Cont Facebook Toma Roman


Toma Roman este profesor universitar de sociologie la ASE, redactor-șef Formula AS.

Leave a reply