sâmbătă, august 13

Televiziunea publică anunță că va sesiza CNA şi va da în judecată Antena 3

0
693

Motivul: la „Sinteza zilei”, emisiunea lui Mihai Gâdea (directorul Antenei 3), au fost difuzate fragmente consistente, prezentate tendențios, din două reportaje ale TVR, fără acordul proprietarului.

Noua atitudine a TVR are legătură cu schimbarea conducerii instituției: locul Doinei Gradea (pupila lui Liviu Dragnea) a fost luat de un jurnalist profesionist, Dan Turturică”, scrie site-ul Ziaristii.com

Autorul articolului susține că „scandalul a izbucnit miercuri, 2 februarie. Societatea Română de Televiziune (SRTv) a transmis un comunicat în care a acuzat furtul Antenei 3, însoțit de folosirea tendențioasă informațiilor din două ediții ale emisiunii „Dosar România”, difuzate de TVR 1 pe 23 și 30 ianuarie 2022.

„Reprezentanţii SRTv au în vedere sesizarea Consiliului Naţional al Audiovizualului, precum şi demararea unei acţiuni civile în instanţă, fără a fi exclusă varianta formulării unei plângeri penale. Reiterăm faptul că difuzarea de către postul de televiziune Antena 3 a fragmentelor extrase din programul «Dosar România» s-a realizat fără acordul SRTv”, spun reprezentanţii TVR, într-o poziţie obţinută de Paginademedia.ro.

Mai mult, Mihai Gâdea a spus în emisiune că realizatorul programului „Dosar România”, Răzvan Butaru, a difuzat cu întârziere ancheta din cauza faptului că a fost cenzurat. „Afirmaţie falsă şi deosebit de gravă, care aduce prejudicii atât imaginii televiziunii publice, cât şi realizatorului SRTv”, spun reprezentanţii TVR.

Și producătorul emisiunii „Dosar România”, Răzvan Butaru, a reacționat dur după ce Antena 3 a difuzat, în seara de luni, 31 ianuarie, la „Sinteza zilei”, fragmente ample din cele două reportaje de la TVR, fără acordul televiziunii publice.

Răzvan Butaru – Mihai Gâdea, sursa Foto: Ziaristii.com

Cum se fură o emisiune de la TVR 1 şi se pune în prime time la Antena 3, pentru ratingul lui Gâdea”, a acuzat Răzvan Butaru, într-o poziţie obţinută de Paginademedia.ro.

Jurnalistul TVR a catalogat drept „furt intelectual” decizia Antenei 3 de a folosi părţi importante din cele două reportaje.

„Modul în care au fost prezentate anchetele lăsa să se înţeleagă că au fost realizate de Antena 3”, precizează Răzvan Butaru. Abia după ce i-a trimis mai mult mesaje lui Gâdea, chiar în timpul emisiunii, directorul televiziunii lui Dan Voiculescu a menţionat verbal sursa materialelor de presă.

Butaru respinge şi afirmaţiile lui Gâdea cum că reportajele TVR ar fi fost cenzurate.

„Aş dori să precizez că, indiferent care a fost conducerea SRTv, emisiunea «Dosar România», care a debutat în anul 2013, nu a fost niciodată cenzurată sau oprită, indiferent dacă a fost vorba despre Ordonanţa 13, gazele de şist, afacerile din Valea Jiului, defrişarea pădurilor, sau adevărul despre mineriade, Fenomenul Piteşti şi multe alte zeci de subiecte realizate de mine sau de către colegii mei. Vă garantez că opinia publică ar fi aflat a doua zi. Cine mă cunoaşte un pic poate sa vă confirme că nimeni nu îmi poate impune ceva împotriva propriilor mele convingeri”, a precizat Butaru.

Comunicatul TVR

„TVR va sesiza instituţiile abilitate pentru încălcarea drepturilor de autor şi pentru ştirbirea imaginii Serviciului Public de Televiziune”

„Antena 3 a difuzat la Sinteza zilei, fără acordul Televiziunii Publice, două fragmente din două ediţii ale emisiunii Dosar România, produsă de TVR 1

Reprezentanţii Televiziunii Române au luat act de încălcarea flagrantă a drepturilor de autor de către postul Antena 3, în urma difuzării unor fragmente trunchiate din emisiunea «Dosar România», fără acordul SRTv.

Astfel, în data de 31 ianuarie 2022, la ora 21.00, postul Antena 3 a difuzat, în cadrul emisiunii «Sinteza zilei», două fragmente (remontate conform politicii editoriale a postului Antena 3) din două ediţii ale emisiunii «Dosar România», produsă de TVR şi realizată de Răzvan Butaru, după cum urmează:

– aproximativ şase minute (în intervalul orar 21.04-21.10) din episodul «Dosar România» – Pacienţii din linia întâi – partea a treia, difuzat de TVR 1 în data de 30.01.2022, ora 18.00;

– aproximativ 13 minute (în intervalul orar 21.20-21.33) din episodul «Dosar România» – Sechestrat printre morţii vii, difuzat de TVR 1 în data de 23.01.2022, ora 18.00.

Totodată, postul de televiziune Antena 3 furnizează aceste fragmente publicului şi prin intermediul serviciilor media audiovizuale la cerere, cu acces condiţionat de plata unui abonament lunar.

În plus faţă de cele enumerate mai sus, moderatorul emisiunii, dl. Mihai Gâdea, a afirmat că realizatorul programului «Dosar România», Răzvan Butaru, a difuzat cu întârziere ancheta din cauza faptului că a fost cenzurat, afirmaţie falsă şi deosebit de gravă care aduce prejudicii atât imaginii televiziunii publice, cât şi realizatorului SRTv.

Faţă de cele constatate, reprezentanţii SRTv au în vedere sesizarea Consiliului Naţional al Audiovizualului, precum şi demararea unei acţiuni civile în instanţă, fără a fi exclusă varianta formulării unei plângeri penale.

Reiterăm faptul că difuzarea de către postul de televiziune Antena 3 a fragmentelor extrase din programul «Dosar România» s-a realizat fără acordul SRTv.”

Reacția lui Răzvan Butaru, producătorul emisiunii „Dosar România” (TVR 1)

„Cum se fură o emisiune de la TVR 1 şi se pune în prime time la Antena 3, pentru ratingul lui Gâdea”

„Pe parcursul lunii ianuarie, TVR1 a difuzat, în cadrul emisiunii «Dosar România», o serie de trei documentare de investigaţie, sub titlul: «Pacienţii din linia întâi». Primul episod a fost o redifuzare din data de 06.06.2021, iar celelalte două au fost difuzate în premieră. Tema principală făcea referire la felul în care o parte din personalul medical s-a comportat cu pacienţii Covid şi cu aparţinătorii acestora.

În seara zilei de 31.01.2022, dl. Mihai Gâdea, într-un dispreţ total faţă de proprietatea intelectuală, şi-a realizat ediţia emisiunii sale, «Sinteza zilei», pe baza investigaţiilor mele, folosind părţi importante din două episoade din seria «Pacienţii din linia întâi».

Practic, fără investigaţia difuzată de TVR 1, la DOSAR ROMÂNIA, emisiunea d-lui Gâdea nu ar fi avut ce să dezbată. Niciunul dintre personajele care au apărut în filmele mele nu a vorbit la Antena 3 (oare de ce?), la dl Gâdea. Motiv pentru care a ales să difuzeze ilegal producţia TVR1 şi a recurs la un adevărat furt intelectual.

Mai mult decât atât, modul în care au fost prezentate anchetele lăsa să se înţeleagă că au fost realizate de Antena 3. Dl Gâdea nu avea niciun gând să pomenească verbal sursa, să nominalizeze autorul. A făcut-o succesiv, în urma mesajelor trimise de mine, în care i-am menţionat că: 1) a încălcat legea şi 2) investigaţia are un autor şi nu a fost realizată de «cei de la „Dosar România”».

La un moment dat, a afirmat că «ancheta a fost difuzată cu un an întârziere», deoarece aş fi fost cenzurat. Ceea ce este total fals. Niciodată nu am fost cenzurat, oricine mă cunoaşte ştie că acest lucru nu-l voi accepta sub nicio formă.

Declaraţia că aş fi fost cenzurat creează un prejudiciu de imagine atât mie, cât şi instituţiei în care îmi fac meseria de jurnalist, de realizator de programe, de producător de emisiuni.

Aş dori să precizez că, indiferent care a fost conducerea SRTv, emisiunea «Dosar România», care a debutat în anul 2013, nu a fost niciodată cenzurată sau oprită, indiferent dacă a fost vorba despre Ordonanţa 13, gazele de şist, afacerile din Valea Jiului, defrişarea pădurilor, sau adevărul despre mineriade, Fenomenul Piteşti şi multe alte zeci de subiecte realizate de mine sau de către colegii mei. Vă garantez că opinia publică ar fi aflat a doua zi. Cine mă cunoaşte un pic, poate sa vă confirme că nimeni nu îmi poate impune ceva împotriva propriilor mele convingeri.

Unii dintre cei care ar fi putut să certifice acest lucru, precum George Borcescu, Cristian Ţopescu, Valentin Nicolau, nu mai sunt printre noi. Alţii, cunoscuţi oameni de televiziune, cum ar fi Rodica Culcer, Mihai Tatulici, Irina Radu, Paul Şoloc, vă pot confirma că ar fi imposibil ca cineva să încerce să mă cenzureze. Acelaşi lucru pot spune şi foştii Preşedinţi ai SRTv – Claudiu Săftoiu, Irina Radu, Doina Gradea, fostul director al TVR 1 – Eduard Darvariu sau actualul director, Ruxandra Ţuchel.

Deşi nu am avut cea mai bună relaţie de colaborare cu Ramona Săseanu, Directorul General Interimar în perioada în care am realizat filmările şi investigaţia pentru «Dosar România», nu a existat nici cea mai mică imixtiune în ceea ce făceam, presiune, gest sau încercare de a cenzura emisiunea şi, implicit, subiectele difuzate. Adevărul nu poate fi mistificat.

Este adevărat că o doctoriţă din Arad a reclamat la CNA primul episod din «Pacienţii din linia întâi», însă dacă am fi fost sancţionaţi, nu am fi putut redifuza în luna ianuarie a.c. ediţia difuzată în premieră în 6 iunie 2021.

Din punct de vedere editorial, era important să reluăm primul episod, difuzat deja, alături de celelalte două  premiere din investigaţia întreprinsă.

Ceea ce ne-a oprit să difuzam toată seria, în toamna anului trecut, a fost pandemia. În condiţiile în care mureau sute de oameni pe zi, am considerat că cel mai bine este să aşteptăm sfârşitul valului 5. Am ales să difuzăm toate cele trei episoade în luna ianuarie 2022 şi pentru că aveam şansa la o mai mare audienţă.

Şi s-a demonstrat că am avut dreptate.

Alegerea celui mai bun moment, pentru a difuza seria «Pacienţii din linia întâi», îmi aparţine în totalitate şi a fost acceptată şi de către conducerea televiziunii. Ca un fapt divers, dacă vorbim de presiuni, atunci acelea au fost făcute pentru a grăbi difuzarea celor trei episoade, pentru a finaliza descărcarea contabilă a producţiei, ca să nu existe probleme legate de Curtea de Conturi.

Multe dintre episoadele emisiunii «Dosar România» pot fi vizionate pe canalul de YouTube al TVR. Nu sunt doar anchete, e foarte adevărat, pentru că nu facem doar asta. Găsiţi reportaje, documentare, interviuri.

«Dosar România» reuneşte cea mai buna echipa de publicistica a Televiziunii Publice, din care fac parte jurnalişti experimentaţi, adevăraţi profesionişti, care n-au făcut averi din meseria lor si nu şi-au vândut conştiinţa. Nu veţi găsi vreun subiect despre care puteţi spune ca «e servit de Parchet, servicii, Poliţie».

Codruţa Angelescu, Cristina Ţilică, Alina Amza, Cornel Mihalache, Gabriel Geamănu, Cătălin Apostol şi, cu voia dumneavoastră, ultimul pe listă Răzvan Butaru, adunăm, probabil, suta de premii naţionale şi internaţionale. N-avem nicio vina că instituţia la care lucrăm nu a ştiut să ne exploateze mai bine imaginea şi performanţele. Dar să ştiţi că existăm! La TVR, dacă vrei, eşti mai liber decât la orice altă instituţie media. Noi vrem, pentru că nu ştim cum să fim altfel.

În final, subliniez că«demersul jurnalistic» al d-lui Mihai Gâdea la Antena 3, din seara zilei de 31 ianuarie 2022, a prejudiciat grav, din punct de vedere moral şi material, atât imaginea TVR, cât şi a mea, personală.

Să afirmi că ai difuzat părţi însemnate dintr-un material care nu-ţi aparţine, pentru care nu ai nici un drept de folosinţă, într-o emisiune în care eviţi să rosteşti numele realizatorului, pentru că tu ai audienţă mai mare, reprezintă un tupeu şi o îndrăzneală greu de imaginat.

Deşi am transmis prin SMS, şi tu ai aflat, în timpul emisiunii, că tocmai comiţi o ilegalitate, furtul intelectual putând fi pedepsit inclusiv penal (între 1 şi 4 ani), dezbaterea a continuat.

Da, dl Mihai Gâdea a făcut rating în seara zilei de 31.01.2022 pe seama producţiilor realizate de mine. Audienţa emisiunii lui creşte fix în momentele difuzării fragmentelor din emisiunea «Dosar România», de la TVR 1, preluate fără niciun drept la «Sinteza zilei» de la Antena 3.

În orice caz, îmi rezerv dreptul de a acţiona în nume propriu în instanţă, la CNA şi la Parchet împotriva acestui domn Mihai Gâdea, dar şi a televiziunii Antena 3, pe care o conduce. Cred că este momentul ca dl Gâdea să afle că legea este aceeaşi pentru toţi, fără excepţie.

Conform legii dreptului de autor şi drepturile conexe, TVR nu ar fi putut cesiona către un terţ o operă fără ca realizatorul să fie de acord.

Eu lucrez la TVR şi am realizat, din 1998 şi până acum, emisiuni care au adus premii naţionale şi internaţionale SRTv. Şi nu chiar orice fel de premii. Dacă am ales să lucrez pentru Televiziunea Română şi să nu plec altundeva, consider că emisiunile mele trebuie să fie difuzate la TVR şi nu în altă parte.

P. S. Domnule Mihai Gâdea, vă anunţ că mai avem material şi continuăm seria. Staţi pe recepţie, priviţi şi nu mai luaţi ce nu vă aparţine! Se cheamă furt.”

Sursa: Ziaristii.com

Foto coperta: Universul.net

 

Leave a reply