Taxă pentru poluare. Companiile aeriene obligate să plătească mai mult pentru emisiile de CO2
Uniunea Europeană a ajuns la un acord, în cursul zilei de miercuri, cu privire la o lege care prevede creșterea prețului pe care companiile aeriene trebuie să îl plătească pentru emisiile de dioxid de carbon.
În prezent, companiile aeriene care efectuează zboruri în Europa trebuie să prezinte permise de pe piața de carbon a UE pentru a-și acoperi emisiile, însă UE le oferă majoritatea acestor permise gratuit.
Acest lucru se va schimba în conformitate cu legea convenită de UE și de Parlamentul European, care va elimina treptat aceste permise gratuite până în 2026. Numărul permiselor gratuite ar urma să fie redus cu 25% în 2024 și cu 50% în 2025.
Astfel, companiile aeriene vor trebui să plătească pentru permisele de CO2, ceea ce le va stimula financiar să polueze mai puțin.
Un număr mai mic de permise de CO2 gratuite, aproximativ 20 de milioane, vor fi puse la dispoziția companiilor aeriene care utilizează combustibili de aviație sustenabili (SAF), în perioada 2024-2030. Acest lucru vine pentru a compensa parțial diferența de preț dintre SAF și kerosen, un combustibil fosil mult mai ieftin, informează stiritvr.
„Suntem alături de acest sector pe parcursul procesului de tranziție ecologică„, a declarat Suncana Glavak, negociatorul principal al Parlamentului UE.
Grupul industrial Airlines for Europe s-a declarat extrem de dezamăgit de planul de eliminare treptată a permiselor gratuite până în 2026.
„Acest lucru este cu mult înainte ca soluțiile de decarbonizare cu adevărat eficiente să fie disponibile, la scara necesară, pentru ca acestea să fie eficiente„, au declarat reprezentanții grupului.
Până în prezent, UE și-a limitat piața de carbon la acoperirea emisiilor generate de zborurile interne. Negociatorii au convenit să evalueze în 2026 dacă sistemul de compensare a emisiilor de CO2 ale zborurilor internaționale ale ONU pentru aviație, OACI, este pe cale să asigure emisii nete zero până în 2050.
Militanții pentru combaterea schimbărilor climatice au criticat faptul că zborurile internaționale nu vor fi incluse mai devreme pe piața carbonului.
„Familiile europene obișnuite vor continua să plătească mult mai mult pentru emisiile de CO2 decât cei care zboară frecvent pe distanțe lungi„, a declarat Jo Dardenne, director de aviație în cadrul grupului non-profit Transport and Environment.
De asemenea, companiile aeriene vor trebui să înceapă să raporteze și alți poluanți, inclusiv oxizi de azot și particule de funingine, începând din anul 2025, urmând ca în 2028 UE să propună adăugarea acestor emisii pe piața carbonului.
Uniunea Europeană și Parlamentul UE vor aproba în mod oficial legea înainte ca aceasta să intre în vigoare.