Pandemia a blocat economia lumii şi a obligat mediul de afaceri şi politicienii să se reinventeze. Prăbuşirea preţului la ţiţei a fost un alt motiv pentru care guvernele occidentale au decis să treacă la planuri revoluţionare care să susţină producătorii auto pentru o economie cât mai „verde”. Aşa au prins contur proiectele pentru subvenţionarea achiziţionării de maşini electrice.
Guvernul spaniol, de exemplu, a decis că va finanța cu între 400 și 4.000 de euro achiziționarea unei mașini electrice noi. Valoarea subvenției va varia în funcție de emisiile poluante ale maşinii cumpărate (va fi mai scăzută pentru a achiziționa vehicule mai puțin eficiente în termeni de poluare și va atinge maximul pentru vehicule cu emisii zero) și, la pachet, va fi obligatorie casarea unei mașini vechi de peste 10 ani. Aceasta este rețeta cu care Administrația de la Madrid intenționează să relanseze înmatriculările de mașini după criza provocată de Covid-19. În total, vor fi alocate 350 de milioane de euro din fonduri publice pentru impulsionarea comerţului cu maşini electrice noi.

Premierul spaniol Pedro Sanchez
„Acest plan atenuează consecințele enorme din 2020 cauzate de covid, în timp ce privește către viitor”, a spus premierul Pedro Sánchez legat de obiectivele acestui proiect care va fi aprobat marţi, 16 iunie, la Palatul Moncloa.
Pentru aceasta, Guvernul a creat două blocuri de ajutor. Unul se adresează vehiculelor electrice și infrastructurii de încărcare – a doua ediție a planului Moves – care va avea mai mulți bani decât planificase inițial și va ajunge la 100 de milioane de euro. Al doilea constă în recuperarea unui mai vechi Plan, denumit Renove: el viza toate tipurile de vehicule, inclusiv cele alimentate cu benzină sau diesel. Sectorul auto a cerut ca acest parc auto să nu fie excluse din reţeta de ajutor, iar Guvernul a acceptat să pompeze în acest sector o sumă de 250 de milioane de euro, deși condiționat, iar 20 de milioane vor fi pentru camioane, după cum se precizează în documentul pregătit de Guvern.
Dacă o persoană fizică sau o persoană care lucrează pe cont propriu cumpără un vehicul cu eticheta ecologică C sau B, poate primi ajutor guvernamental de 400 de euro. Ajutorul va fi de 800 de euro, dacă eticheta este A. În cazul unui autoturism ECO (hibrid sau gaz), ajutorul va fi de 600, respectiv 1.000 de euro. Iar pentru maşinile cu zero emisii, subvenția va ajunge la 4.000 de euro. Costul vehiculului nu poate depăși 35.000 de euro, ori 45.000 în cazul persoanelor cu mobilitate redusă sau pentru achiziţia de mașini fără emisii poluante.
Subvențiile vor exclude achiziționarea oricărui vehicul care depășește 120 de grame de emisii de CO2, astfel încât majoritatea SUV-urilor ar putea fi lăsate în afara planului.
De asemenea, Executivul a rezervat 100 de milioane pentru reînnoirea parcului public de vehicule cu automobile electrice. Măsurile vor permite consiliilor locale și corporațiilor să își folosească excedentul bugetar pentru a-și reînnoi flota de vehicule, ceea ce ar putea însemna alte 100 de milioane de euro.
Toate aceste resurse, pe lângă creditele ICO pentru achiziționarea de camioane, fac parte din planul de a ridica imediat vânzările de vehicule. Până în 2022, 2,69 de miliarde de euro vor fi alocate stimulării industriei auto. Aceasta și-a asumat un angajament: să producă între 20.000 și 800.000 de vehicule electrificate în Spania până în 2030, ceea ce ar reprezenta o cotă de 12% din piața europeană. În total, pachetul de ajutor, care include 21 de măsuri de toate tipurile, are un buget de 3,75 miliarde de euro.