Autovehiculele care produc zgomote ce depășesc 95 de decibeli vor fi interzise noaptea în București, iar încălcarea normei va fi pedepsită drastic cu amenzi până la 5.000 de lei.
Primăria Capitalei a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre prin care se dorește interzicerea circulației pe timp de noapte a vehiculelor care fac un zgomot prea mare. Concret, dacă proiectul de hotărâre privind „diminuarea zgomotului produs de traficul auto” va trece de Consiliul General al Municipiului București (CGMB), mașinile și motocicletele care produc un nivel de zgomot care depășește 95 de decibeli (dB) nu vor avea voie să circule pe timpul nopții, iar pedepsele nu sunt de neglijat, informează adevarul.
În referatul prin care a fost aprobat proiectul, se arată că hotărârea CGMB este necesară deoarece „zgomotul produs de traficul rutier, pe timp de noapte, afectează un număr de 702.500 de persoane la niveluri de peste 50 dB, dintre care 25.900 la peste 60 dB. Valoarea-limită Ln(noapte) este depășită pe un număr de 59 de străzi din aglomerarea urbană București”. Mai exact, edilii au identificat „12.419 clădiri localizate în areale care depășesc valori ale zgomotului pentru indicatorul Ln(noapte) de 60 dB”, se mai arată în document. Totul în contextul în care, din punct de vedere legal, valoarea-limită a indicatorului de zgomot pe timp de noapte stabilită prin normative adoptate pe plan local este de 60 decibeli.
Trebuie spus că normele maxime ale poluarii fonice adoptate la nivelul Capitalei sunt mult mai mici decât cele europene. Astfel, conform „Regulamentului (UE) nr. 540/2014 al Parlamentului European și al Consiliului privind nivelul sonor al autovehiculelor”, un autoturism poate emite cel mult 70 dB (A), normă valabilă de la 1 iulie 2022. Abia în anul 2026 acest indicator va fi scăzut la 68 dB (A), cu 8 unități mai mult decât limita legală, în prezent, în București, pe timp de noapte.
Edilii Capitalei au contabilizat și efectele negative produse de poluarea fonică nocturnă din București. „Depășirea limitei de zgomot generează disconfort, deranjarea somnului, afectează sănătatea mintală, productivitatea muncii, procesul de învățare, comportamentul social, produce stres, oboseală cronică, insomnie sau boli cardiovasculare, poate conduce la hipoacuzie și produce efecte negative sociale și economice, acestea fiind amplificate pe timpul nopții.
Brigada Rutieră a înregistrat 41 de petiții prin care sunt sesizate aspecte referitoare la poluarea fonică produsă de vehicule care circulă în București”, concluzionează proiectul.