vineri, septembrie 20

Măntescu-Sindicate CFR (I): ” Prin această privatizare și liberalizare, a transportului s-a creat un haos generalizat” ”

10
812

Azi, așa cum v-am obișnuit, la fiecare weekend încercăm a obține opinii, sub formă de interviuri, a diferite personalități din lumea socialului, politicului sau culturii despre problemele din RO. Invitatul de azi al site-ului lumealibera.ro este Iulian Măntescu, liderul celui mai mare și mai reprezentativ sindicat, din CFR, existent acum, pe plaiurile dâmbovițene.

Tema interviului nostru va fi cum deja credem că bănuiți, tot acest proces de privatizare și de liberalizare, a transportului pe calea ferată.

Azi, prima parte, iar mâine cea de-a doua. În rest, stați aproape de noi, pentru că, nu-i așa ”nici nu știți ce pierdeți!”

IULIAN MĂNTESCU-LIDER CFR

IULIAN MĂNTESCU SindicateCFR

Lumea Liberă: De curând un angajat al CFR-ului nu a avut unde dormi peste noapte. E vorba de localitatea Deda și mai exact de Marius Bechișan. Care ar fi punctul dvs de vedere legat de astfel de probleme?

Iulian Mântescu: Acesta este rezultatul reorganizării lui CFR Marfă făcut de către domnul Drulă, prin secretari de stat, consilieri și conducerea lui Cfr Marfă impusă de către domnia sa.

Într-un singură propoziție totul s-ar putea rezuma la următaorea propoziție… HAOS GENERAL, PE CALEA FERATĂ!

De ce au închis dormitoarele? Pentru că au dat personalul care îl administra afară. Nemai existând acest personal care administra aceste dormitoare, atunci din punct de vedere al DSP-ului trebuiesc închise… Tot acel personal era verificat fie anual, fie la 6 luni de zile, medical,. Ei, acei oameni făceau curățenia, cu tot ceea ce implică… iar nemaiexistând tot acest personal s-a ajuns aici.

Și atunci discutăm și de odihna persoanelor active, care  probabil că se va efectua pe locomotivă, ori prin  anumite bănci, sau stații, impropriu ordinului 256.

Lumea Liberă: Referitor la episodul Fetești, care a fost atât de mediatizat, la un moment dat, când nu au m-ai avut ce să mai adauge au afirmat că locomotiva era din sectorul de stat și nu privat.  Adică al CFR Călători. Ca jurnalist nu văd care era vina celor de la stat, spuneți-ne dacă greșim?

Iulian Mântescu: Bine, nu locomotiva a fost de vină… Aici, ca să lași loc de interpretare, iar opinia publică  să poată fi ”dirijată” pe direcția care ți-o dorești…da, poți să afirmi, iar oamenii te vor crede.

Însă eu unul, ca un CFR-ist cu ștate vechi, de peste 38 de ani, nu pot a fi de acord cu faptul că, principala cauză a fost că, locomotiva aparținea celor de la CFR Călători!

Ei au închiriat acele locomotive, iar asta este o politică  amanagerilor care conduc CFR Călători, dar adevărata cauză a acelui incident stă în faptul că, în ultimii 5…sau chiar 10 ani, de zile… prin această privatizare și liberalizare a transportului pe calea ferată s-a creat un ”HAOS” generalizat:  azi, nimeni nu mai respectă reglementările în vigoare, nimeni nu mai respectă nimic și s-a ajuns unde s-a ajuns!

Așa se face că avem într-o lună trei evenimente majore care se puteau solda cu o catastrofă umană, dacă trenurile de călători apucau a intra în raza de acțiune a operatorului respectiv.

Eu unul le văd ca pe un cumul de greșeli, pe care că, probabil că AGIFER-ul, instituția care este abilitată a ancheta astfel de evenimente grave o să-și facă datoria.

Aici, ati văzut indisciplina este mare: s-a vehiculat în presă că mecanicul a băut… apoi că, vezi Doamne nu a fost băut. Dar nu acestea îmi par cauze principale: cel mai important ea faptul că acest mecanic avea deja, la activ 36 de ore de servici și nu respecta prevederile Serviciului Maxim, pe locomotivă.

Bănuiesc că, după 36 de ore de servici, el a adormit ca prim motiv. Un alt motiv ar fi de ce se izolează instalațiile de siguranță pe locomotivă, dsf-ul și induzii… și se circulă cu aceste instalații izolate, fără un motiv anume. Ele nefiind defecte: mai mult ele dacă ar fo fost defecte acel trenu nu ar mai fi trebui să plece din stația Bărăganu. Iar asta, pentru că el circula în regim simplificat, iar dacă instalația de pe locomotivă era una defectă , acesta ar fi trebuit să ceară locomotivă ”de ajutor”.

Ori aici, cred că vinovăția aparține și celor care conduc societatea respectivă, care impun și creează anumite presiuni, pe acești salariați ca să nu ceară o astfel de locomotivă și să circule cu serviciul maxim depășit. Iar aici ne îndreptăm către Autoritatea Feroviară, respectiv ASFR-ul care ar trebui să facă aceste verificări.

Lumea Liberă: În ultima vreme, personal am constat că, cel puțin în ultima vreme, există un tip nou și atât de ciudat de ”sabotaj” interior: călătorului i se sugereză a merge,cu operatorul privat?!

 Iulian Mântescu: Este același tip de ”sabotaj”, care s-a întâmplat de-a lungul timpului și la CFR Marfă. Mai concret, ca să fie scoși de pe piată au fost in primul rând sabotați din interior… nu au fost ajutați de stat prin Ministerul Transporturilor: nu și-au făcut datoria față de aceste societăți ale lor.

Este inadmisibil ca, CFR Călători, începând cu 2011 să nu beneficieze de fonduri de la Bugetul de Stat, pentru investitții, care constă în modernizări și achiziții de material rulant nou. Și atunci noi, sindicatele bănuim că totul este făcut ca, probabil, CFR Călători să fie falimentată în viitorul apropriat.

La finele anului 2023 se va legaliza atribuirea secțiilor de circulație, pe teritoriul României, in conformitate cu prevederile legislației europene. Deja discutăm de locomotive de peste 40 ani, unele chiar 60 de ani și care nu au cum să concureze cu multinaționalele care vor veni și se vor alinia pentru a câștiga piața, pe teritoriul României: mă gândesc la cele din Germania, Austria, Franța, poate chiar Spania, Italia.

Ei vor fi spulberați și nu vor mai corespunde din punct de vedere  tehnic.

10 comments

  1. Luca 28 august, 2021 at 20:05 Răspunde

    Un mesaj de la Luca, catre Bogdan Luca… omul imi pare ok, dar mai exista si ceea ce candva se numea ”UNITATE SINDICALA”! O fi ramas acest domn singurul CURAJOS din lumea sindicatelor?

  2. COSTACHIEL 28 august, 2021 at 21:15 Răspunde

    da…chiar e un om desosebit, mai ales ca a venit dupa un alt domn, la sefia sindicatului, si a mai reparat imaginea acelui sindicat. Deci, sa vedem si maine.

Leave a reply