Premiera piesei “Ghiocei și clor” de Cătălina Florina Florescu

0
201

 

Miercuri 5 August, 2020 va avea loc premiera pe internet a piesei “Snowdrops and Chlorine” (Ghiocei și Clor) de Cătălina Florescu. Piesa a făcut parte din proiectul corporeal la care autoarea a lucrat în ultima vreme și cu care a câștigat o bursă AFCN (Administratia Fondului Cultural Național). Cum nu a mai putut ajunge în România, dată fiind zona roșie în care SUA încă este datorită Corona virusului, a luat o mică sumă din această bursă, mai exact cea acordată de sponsorul Pfizer România, pentru a face piesa în tara ei de adoptie, Statele Unite. Autoarea nu și-a dorit ca piesa să fie făcută în țară fară ea, așa că a optat să lucreze cu regizorul Reg Flowers, care a studiat la Yale University și este specialist în “Theater of the Oppressed“, ce oferă instrumente pentru ca oamenii să exploreze luptele colective, să-și analizeze istoria și circumstanțele actuale și apoi să experimenteze cu inventarea unui nou viitor împreună prin teatru. Împreună cu acesta a ales actorii, fiind deosebiți de încântați să îl aibă alături de ei pe Christopher Bailey, reprezentantul terapiei prin artă care lucrează la OMS (Organizatia Mondiala a Sănătății); Caroline Clay (o actriță care a jucat episodic în mult-mediatizatul Grey’s Anatomy); și un actor tânăr, în ascensiune, Khlalid Rivera. Pe lângă acești actori, a fost prima colaborare a Cătălinei Florescu cu artistul Dan Basu care a facut niște desene și o animație deosebită scoțând înregistrarea Zoom din ce s-a făcut până acum în acest nou mediu, Zoom Theatre, care, cel puțin, în SUA, va mai continua o vreme. Nu in ultimul rând, piesa a fost concepută pentru a atrage atenția că boala cancerului la sân nu este exclusiv a femeilor.

Am avut onoarea să lucrez la acest text informându-mă și din experiența unor supraviețuitori ai cancerlui la sân: Rebecca Pine a carei poveste a fost publicată cu ani în urmă de celebrul ziar The New York Times; Thedra Cullar-Ledford ale cărei lucrări de artă au ajutat-o pe ea cât și pe alți supraviețuitori să își privească altfel corpul; Catherine Guthrie a cărei poveste a apărut în O (Oprah) Magazine și nu în ultimul rând, Michael Singer. Piesa face parte din trilogia cancerului la sân din care mai fac parte, Mia și Coreografia Cancerului. Mia a apărut în ediție biligvă. În România la Tracus Arte și aici la NoPassport Press (este parte din colecția celebrei Library of Congress de la Washington, DC). În România, despre Mia am vorbit la Cărturești alături de criticul de teatru Cristina Modreanu și alături de criticul literar Nona Rapotan. Tot despre piesa am vorbit și la Radio France Internationale, România. Mia este parte din curriculum la Universiatatea din București la clasa profesoarei Diana Benea. Trilogia va continua cu montarea pieselor Mia și Coreografia Cancerului. În fiecare dintre ele aduc câte ceva nou despre complexul de boli care este cancerul la sân: în Ghiocei și mult clor vorbesc în termeni medicali și stiințifici; în Mia despre oncofertilitate și corpul femeii post mastectomie; și în Coreografia Cancerului despre cum dansăm aducând în prim-plan durerea și umilința pe care cancerul o aduce, dar și dorința de a nu ne ascude în spatele ușilor unui spital sau chiar și în casele noastre. Îmi doresc ca în România să existe un program de scanare gratuită a pacienților și îmi doresc de asemenea ca piesele să ajungă să fie studiate la școală pentru a arăta că putem vorbi despre cancer public fără pudori nenecesare” ne-a declarat autoarea Cătălina Florescu.


Leave a reply