Decizia pe care o va lua Guvernul vine pe fondul creșterii foarte mari a prețului la combustibil, cu toate că acesta rămâne în continuare unul dintre cele mai mici din Uniunea Europeană, al patrulea cel mai mic preț după Ungaria, Bulgaria și Polonia.

Guvernul s-a uitat și la scăderea taxelor aplicate pe carburanți, însă această măsura nu ar avea un efect pe termen lung. Potrivit premierului scăderea TVA se va pierde în cel mult trei săptămâni-o lună, adică prețurile vor continua să crească și vor acoperi iar reducerea ce ar avea loc acum dacă s-ar tăia TVA-ul. În același timp, nici renunțarea la accize nu ar fi o soluție având în vedere că România e la un minim în ceea ce privește reglementările UE.

Soluția Guvernului ar putea fi o compensare oferită pe litrul de combustibil la pompă, direct către cei care vând carburanții. Compensarea, însă, ar urma să intre în vigoare doar pe trei luni – iulie, august, septembrie, potrivit premierului.

Totodată, compensarea prețului de combustibili va fi făcută cu o sumă fixă per litru, nu cu un procent din preț, iar guvernul va urma să analizeze după 3 luni cum au evoluat prețurile și dacă au scăzut sau nu.

Guvernul va lua această măsură doar pentru trei luni pentru că nimeni nu poate prognoza acum cum va evolua piața petrolului mai departe de acest orizont pe termen scurt.

În momentul de față, executivul lucrează la mecanismul de compensare și ar exista mai multe variante pentru modul cum ar putea arăta compensarea, potrivit celor amintiți mai sus. Sumele pentru compensare vor veni parțail din bugetul de stat, și nu vor fi folosite fonduri europene pentru această măsură.

Premierul Nicolae Ciucă a avut în această dimineață o întâlnire cu miniștri și secretari de stat de la Ministerul Energiei, Ministerul Finanțelor, alături de conducerea ANAF și a Consiliului Concurenței pentru a căuta soluții pentru gestionarea situației prețurilor la carburanți, anunțase miercuri Dan Cărbunaru, purtătorul de cuvânt al Guvernului.

Aceste soluții urmează a fi stabilite și comunicate până mâine”, a mai precizat miercuri Dan Cărbunaru.

PSD a insistat miercuri că soluțiile în cazul prețurilor mari la carburanți sunt introducerea unui preț maximal sau limitarea adaosului pe lanțul comercial.

Potrivit unui comunicat al social-democraților, aceste soluții care ar duce la scăderea prețurilor la benzină și motorină au fost prezentate partenerilor de guvernare, iar ele nu au exclus „colaborarea între toate partidele din Coaliție pentru identificarea soluției potrivite”.

Social-democrații sugerează că nu este nicio problemă în Coaliție pe această temă, dar atrag atenția asupra unei „greșeli fundamentale”.

„Precizăm totodată că, așa cum a subliniat chiar purtătorul de cuvânt al PNL, intervenția Guvernului în acest domeniu nu trebuie să se facă prin instrumente fiscale întrucât acestea sunt dificil de implementat și nu garantează reducerea prețurilor la consumatorul final. De altfel, se poate observa că soluțiile fiscale implementate în alte state europene, cum ar fi reducerea accizelor și a TVA în Germania, nu i-au determinat pe operatorii economici să scadă prețurile la pompă. Ar fi deci o greșeală fundamentală ca Guvernul României să opteze pentru soluții care au eșuat deja în altă parte”, se arată în comunicatul PSD.

​PSD cere plafonarea prețului la carburanți.

„Este evident că trebuie venită cu o plafonare clară a prețului, în limitele și să aibă toate companiile o marjă de profit, că nimeni nu face muncă voluntară”, a declarat luni președintele PSD, Marcel Ciolacu.