Ford alege fabrica Almussafes pentru a-și produce noile mașini electrice
Fabrica spaniolă a concurat cu fabrica germană din Saarlouis pentru a câștiga fabricarea noilor modele electrice pentru Europa, potrivit elpais.
Ford Spania, cu fabrica din Almussafes (Valencia), va dezvolta platforma de vehicule electrice GE2, cu două modele noi, pe care multinaționala americană nu le-a atribuit încă uneia dintre fabricile sale europene, potrivit ministrului industriei, Reyes Maroto, la ieșirea din Congresul Deputaților. Fabrica din Valencia, cu 6.000 de angajați, va fabrica din 2026 două noi modele electrice, proiecte pentru care licitează și fabrica germană din Saarlouis.
Decizia a fost anunțată miercuri, după un proces de negocieri interne început în 2021, în care fabricile spaniole și germane și-au prezentat propunerile și au încercat să convingă multinaționala că sunt cea mai bună opțiune pentru a produce viitoare modele electrice în Europa.
Închiderea uzinelor și miile de disponibilizări ale Ford în Europa, aflate în restructurare din 2018, au pus pe margine fabrica spaniolă, de care depind mii de locuri de muncă directe și alte 25.000 din industria auxiliară, de când multinaționala a anunțat că părăsește producția de mașini cu ardere în 2030.
Fabrica Almussafes avea nevoie de aceste două modele viitoare pentru a rămâne în picioare încă 10 sau 15 ani. Almussafes a încetat deja să mai producă modelul Mondeo și la sfârșitul anului va pierde și duba Transit destinată pieței nord-americane. Ulterior va înceta să-l mai producă și pentru piața europeană. Iar modelele Galaxy și S-Max se vor pierde la începutul lui 2024, cu excepția modificărilor de ultim moment. Fabrica din Valencia ar rămâne exclusiv cu fabricarea lui Kuga în diferitele sale versiuni în 2024 dacă nu vor ajunge noi investiții.
Ford Europa a spus în mai că decizia va fi anunțată la sfârșitul acestei luni, deși a precizat că se vor căuta oportunități viitoare pentru fabrica abandonată. În plus, atribuirea noilor modele către fabrica spaniolă nu garantează posibile ajustări viitoare. CEO-ul Ford Europa, Stuart Rowley, a avertizat deja că selecția nu va împiedica o redimensionare a fabricii care este aleasă.
Ministerul Industriei și Generalitat Valenciana au lucrat luni de zile cu discreție și mare secret, astfel încât propunerea prezentată de Almussafes multinaționalei să fie cea mai competitivă și să prevaleze asupra ofertei pe care uzina din Saarlouis o putea oferi.