„Practic, trăim într-o baie. Aceasta este dimensiunea spațiului în care trăim”, spune Meg Ward, 29 de ani.
Acum câteva luni, ea și partenerul ei Josh și-au vândut casa și mobilierul.
Toate celelalte lucruri, inclusiv cei „13 ani de viață de familie”, spune el, au fost înmagazinate într-un depozit.
Au cumpărat o dubă, lucru pe care cuplul și l-ar fi dorit să-l facă cu câțiva ani înainte, iar acum locuiesc în ea în timp ce călătoresc prin Europa alături de fiica lor de patru ani, Marlowe.
„Ne-am speriat, cu siguranță”, spune Meg, amintindu-și de momentul în care au luat un feribot către Franța, unde a început noua ei viață.
„Este destul de copleșitor să-ți vinzi toate lucrurile. Dar este provocator, iar sentimentul de libertate pe care îl obții este excelent.”
Familia nu este singură.
A trăi și a călători în camionete modernizate a devenit din ce în ce mai popular în Marea Britanie în ultimii ani și a fost o modă de ani de zile în SUA și Australia.
De asemenea, pandemia covid-19 pare să-i fi dat impulsul suprem.
Cererea de vehicule comerciale este în creștere cu 57% de la an la an, spune Auto Trader.
Într-un sondaj recent, site-ul web a constatat că mai mult de jumătate dintre cumpărătorii de camioane noi au spus că îl doresc pentru uz personal – ca hobby-uri, călătorii și modernizare.
O căutare pentru #vanlife pe Instagram arată mai mult de 8 milioane de postări cu dube elegant amenajate, care includ facilități de lux parcate în locații frumoase, cu ușile din spate deschise pentru a încadra un apus pe plajă.
„Există două tipuri principale de clienți”, spune Emily Cotgrove, care conduce Vanlife Conversions, o companie pentru rulote, împreună cu partenerul ei Oli.
Un camion comercial se poate transforma într-o mini-casă pentru aproximativ 36.000 de dolari.
„Există o piață de persoane cu vârsta cuprinsă între 25 și 35 de ani, care pot lucra de la distanță și vor să călătorească în timp ce lucrează. Se poate vedea că acum pot lucra de oriunde”, spune el.
„Și cealaltă piață țintă sunt generațiile mai vechi care în trecut ar fi căutat autocaravane.”
Emily crede că noul coronavirus a accelerat cererea de conversii de la van-la-reședință din cauza exploziei în munca la distanță.
„Înainte de pandemie, aveam o listă de așteptare de șase până la opt luni”, spune ea. „Acum sunt 18 luni”.
„Oamenii și-au dat seama că există multe de văzut în Marea Britanie și că există multe modalități de a face acest lucru”.
„Nu este ca și campingul. Este efectiv un apartament pe roți. Chiar simțiți că este un mod luxos de a călători.”
„Fă-o singur”
Însă pentru mulți, plata pentru acea modernizare a camionetei este pur și simplu inaccesibilă.
Zeci de oameni aleg să o facă singuri, o opțiune care poate fi mult mai ieftină.
În timpul carantinei, Chloe Nash, în vârstă de 25 de ani, și-a vândut mașina și a cumpărat un Citroen Berlingo la mâna a doua.
De câțiva ani dorea să o facă, dar nu-și putea permite.
„Singurul lucru pozitiv despre covid pentru mine este că am reușit să economisesc mai mulți bani”, spune ea.
Timp de săptămâni a petrecut după-amiezile după muncă transformând Citroen-ul.
L-a izolat, a căptușit părțile laterale cu covoare și podeaua cu linoleum.
Cea mai scumpă cumpărătură a fost patul, care trebuia să fie făcut la comandă și a plătit aproximativ 750 de dolari pentru că spune că nu are „abilitățile, instrumentele sau timpul” pentru a o face singură.
Chloe a adăugat un duș care se conectează la bricheta din spate a camionului și atârnă de ușa din spate.
„Am decis că voi face această conversie pe cont propriu și cu un buget limitat”, spune Chloe.
Întregul proiect, cu excepția camionului, a costat mai puțin de 1.300 USD.
„Unii oameni m-au întrebat dacă este o idee bună și acum pot confirma că a fost cea mai bună idee pe care am avut-o vreodată”.
Libertate totală
Chloe, care bloguiește despre experiențele cu duba, spune că proiectul i-a dat mai multă încredere în sine.
„Cumpărarea camionului meu a făcut o mare diferență în viața mea”, spune ea.
„Acum am libertate totală”.
La fel ca Chloe, Meg este atrasă și de sentimentul de libertate pe care îl aduce viața într-o camionetă, dar spune că este și o oportunitate pentru fiica ei Marlowe de a avea experiențe noi.
Meg vorbește cu BBC din Portugalia, unde a ajuns cu familia în Mercedes Sprinter pe care au cumpărat-o și au transformat-o pentru aproximativ 50.000 de dolari.
„Mi-am iubit viața în Marea Britanie, nu am simțit niciodată că fug de nimic. Nu păream disperați să lăsăm în urmă o viață care nu ne-a plăcut”.
„În Marea Britanie, am constatat că am avut acele probleme pe care le au astăzi mulți părinți: dacă o învățăm pe fiica noastră suficient, dacă vede lucruri diferite, dacă petrece prea mult timp în fața ecranelor”, spune ea.
„Călătoreşte în mașina în care trăiește, jucându-se în natură în fiecare zi. Vorbește cu copii în limbi diferite”, adaugă.
„Primesc mesaje pe Instagram în fiecare zi, în care oamenii spun că şi-ar dori să aibă curajul să facă asta și mi se pare foarte trist. Puteți să o faceți. Nu trebuie să vindeți tot așa cum am făcut noi. Nu trebuie să faceți compromisuri ca noi.”
Și, desigur, există multe alte povești.
Pentru mulți oameni, a trăi într-o dubă nu este atât un stil de viață, cât un mod de viață complet diferit.
Barny Erdman, care locuiește în Norwich, este șofer de camion cu normă întreagă din 2014.
„Am făcut asta puțin din cauza circumstanțelor”, spune el.
„Relația mea s-a destrămat și am avut un camion mic pe care îl transformasem într-o mică rulotă de lucru. M-am mutat acolo ca măsură temporară în timp ce încercam să economisesc.”
„M-am obișnuit cu spațiul mai mic, m-am obișnuit cu ideea că aceasta este casa mea, așa că m-am gândit să încerc.”
Barny, în vârstă de 36 de ani, care lucrează ca șofer de livrare la supermarket, are acum al treilea camion: o dubă veche a poliției.
De asemenea, avea o bibliotecă mobilă veche, dar spune că era „prea mare; încercarea de a parca era un coșmar. Călătoria pe orice distanță a devenit prea costisitoare”.
Se bucură de libertatea și simțul comunității pe care le oferă viața într-o dubă.
„Fiecare merge pe drumul său. Dacă cineva vrea să trăiască așa, poate să o facă, atâta timp cât respectă regulile și îi respectă pe ceilalți”, spune el.
„Ani de zile a fost un mod de viață pentru oamenii care nu au atâția bani. Camioanele mai vechi și lucrurile pe care oamenii le cumpărau pentru a trăi costă câteva sute de dolari”, spune el.
Analiza Auto Trader a mai constatat că prețul mediu al unui vehicul utilitar uzat a crescut cu 20% în luna septembrie în comparație cu anul precedent.
„A trăi într-o dubă și a trăi cu mai puțin este un exercițiu bun”, spune Meg.
„Cu siguranță l-aș recomanda”.
[…] Familia care și-a vândut casa și toate lucrurile pentru a trăi într-o dubă […]