luni, septembrie 27

EXCLUSIV (II)-Măntescu recunoaște: ”Viitorul nu cred că ar mai putea fi pentru vagoanele clasice”

3
117

După ce ieri, în prima parte a interviului cu Iulian Măntescu, presedintele Federației Mecanicilor de Locomotivă am văzut ce ”haos a creat liberalizalirea transportului feroviar”, azi vom continua cu mărturisirile liderului sindical. Restul opiniilor dumneavoastră le așteptăm, cu nerăbdare, rugându-vă doar a folosi un limbaj adecvat.

Lumea Liberă: Totuși insist, pe factorul, sau latura umană… mie unul mi se pare că , nouă ca și călători, la ghișeele din gări ni se sugerează mult prea ușor, a lua bilete de la operatorii particulari.Nu este atât vorba de bani, ci de gest: pentru că așa se va inocula în mentalul colectiv că, așa e mult mai bine să mergi cu ”particularul”. Atenție vorbim de un gest al unei casierițe, de la operatorul CFR al statului. Cum vedeți astfel de situații?


 Iulian Măntescu: Ei bine, după părerea mea aici este de vină tot statul român, pentru că, la urmă trebuia să venim cu tehnologie nouă! Afară, cum pășiți în afara granițelor României nu o să mai găsiți casiere care stau să mai vândă bilete, sau alte lucruri de acest gen.

Nu, acolo s-a implementat o nouă tehnologie, în care astfel de oameni au primit alte sarcini de servici, iar călătorul se duce la automatele din gară și-și ia singur biletul pentru trenul de pe ruta respectivă și chiar cu operatorul pe care și-l dorește!

De ce noi, nu am făcut acest lucru, în condițiile în care am avut o filială independentă, dar care în urmă cu ceva ani a fost înglobată la CFR Călători nici azi nu știu. Eu cred că acea filială trebuia să rămână independentă, ba mai mult putea fi scoasă  și să fie ajutată cu bani de la bugetul statului, dar și cu fonduri de la Uniunea Europeană și să se implementeze acest sistem de emitere a legitimațiilor de călătorie, în fiecare gară, prin acele automate.Cu plata card, cash, sau alte moadlități de plată.

Spre exemplu, în Polonia există aceste bancomate din care poți singur ați cumpăra biletele, cash sau online, iar in trenuri, in zonele unde nu există semnale GPS se emite din astfel de bancomate, bilete. Ori, toate aceste aspecte ține strict de reorganizare, asta ar fi adevărata reorganizare în sistemul de transport, din România, de undeva trebuie să începem: achiziții de material rulant nu, implementare de vânzări de bilete online nu…

Lumea Liberă: O altă problemă pe care am vrea a o semnala este cea referitoare la  distribuirea numărului de vagoane, pentru distanțe mari, total aiurea fără un suport economic și tehnic normal: spre exemplu pe ruta București-Suceava acum găsești, incredibil un număr de doar trei vagoane, fără locomotivă! Și nota bene, nici unul de clasa întâi…

 Iulian Mântescu: Așa este, aici e vorba de lipsa finanțărilor, lipsa alocațiilor de subfinanțare, din ultimii 20 de ani. Totul a făcut ca, din cele 2500 de vagoane pe care le are parcul CFR-ului, azi abia mai circula circa 1000, dintre acestea. O să zâmbiți dar vreau să se știe că acum, la momentul interviului nostru sunt secții unde se circulă cu doar două vagoane.

A existat o perioadă, cu vreo doi ani de zile în urmă, când se circula cu o locomotivă, plus un vagon, iar asta numai și numai, din lipsă de vagoane.

Azi, toată lumea îl ”înjură” pe Costescu, dar acesta a reușit ca într-o perioadă scurtă de timp să reabiliteze peste 1000 de vagoane, îmbunătățind astfel situația.

Dar, pentru ca CFR Călători să poată funcționa în condiții normale, azi, îi trebuie undeva la 7-8 vagoane pe distanțe.Asta, ca să nu vorbim cum se circula imediat după revoluție cu 14-15 vagoane, ar mai avea nevoie de vreo 2000 de vagoane: cu aproximație.

Însă viitorul, eu unul, nu cred că ar mai putea fi pentru vagoanele clasice … viitorul ține mai curând de electrificarea tuturor secțiilor de remorcare, în special al celor principale, ramele electrice. Iar pe secțiile secundare unde nu există electrificare, ramele diesel electrice, într-un cuvânt apare ideea de ”trenuri închise”! Acesta va fi viitorul, pentru că este costisitor, a gestiona vagoanele clasice cu locomotivele mari… costurile sunt uriașe. Așa ar exista o exploatare a cestora mai bună, dar și cu costuri mai mici.

Lumea Liberă: De curând, a apărut în media online o știre, referitor la ramele electrice, în care se spune că, ARF-ul va organiza abia acum o  ” nouă licitație de rame electrice regionale”! Să fie o normalitate, sau cum să privim această știre?

Iulian Măntescu: ARF-ul din punctul meu de vedere, acum este o societate muribundă care trebuia desfințată. Mai mult chiar aceasta nu trebuia înființată. Aceasta de patru ani și mai bine, nu a reușit a să finalizeze nici o procedură de licitație, nu a reușit să achiziționeze nici un material rulant, dar ce să mai vorbim de vreun nou vagon, nici o osie!

Suntem singura țară membră UE care nu a beneficiat de alocațiile bugetare din partea Uniunii Europene pemtru material rulant.

Ca să întelegeți și mai bine eu ăl bănuiesc pe președintele AFER de alte interese, unele împotriva statului român, dar și ale CFR Călători . De ce? Pentru că acesta a făcut parte din echipa care a ”împărțit” calea ferată românească, în 98, cu Traian Băsescu, o echipă ”strategică”!

Lumea Liberă:  La ora când facem acest interviu, Guvernul va trebui să dea un memorandum, pentru CFR Călători de ajutor de stat, din cauza pandemiei. Dar, în contextul în care aici, nu sunt prinși și operatorii privați cum vedeți sustenabilitatea unui astfel de act?

Iulian Măntescu: Incă, noi nu nu am văzut memorandumul, el nefiind supus transparenței decizionale, nu știm de ce.Adică de a fi pus pe site-ul ministerului , spre dezbatere și să treacă prin Comisia de Dialog Social, la avizare și să meargă la Guvern

Nu știu, din această cauză ce scrie în acesta, dar dacă in acest ajutor de stat vor primi banii doar operatorii de stat, atunci o să avem o mare problemă cu Uniunea Europeană.

Așa se va repeta istoria de la CFR Marfă … iar asta pentru că memorandumul în cauză ar trebui să asigure acel ajutor tuturor operatorilor de transport de călători din România. Adică si celor privați. Raportat la cota de piață a fiecăruia.

Părerea mea este că actualul Guvern ar trebui să învețe din greșelile trecutului, pentru că altfel va fi afectat CFR Călători: care oricum azi este într-o situație delicată a veniturilor.

PREȘEDINTELE MECANICILOR DE LOCOMOTIVĂ

 Lumea Liberă: Am lăsat la final,  special o întrebare care presupune un mic exercițiu de voință, dar și de imaginație: dacă mâine arfi să o luați de la cap ați merge tot spe acest domeniu economic și social, sau ați opta pentru altceva?

Iulian Măntescu: Sincer vă spun că aș alege-o tot pe cea de mecanic de locomotivă, iar asta pentru că a fost meseria pe care eu unul am ”iubit-o”. Care mi-a plăcut, dar m-a și plăcut, deci am practicat-o din dragoste. Rezultatele au venit normal, ulterior: inclusiv cea de lider sindical.

 

3 comments

  1. Luca 29 august, 2021 at 15:03 Răspunde

    Bogdan Luca…. materialul ca si chestionar bine construit… dar, ”gagiul” nu a muscat… s-a prins… o dadea pe bancomate, cand tu ii tot ziceai de oamenii de la ghiseu… am crezut ca este un pic, mai altfel: m-am inselat.

  2. Ilya 29 august, 2021 at 15:05 Răspunde

    Da, si uite asa… o barba mai avea… si tot o pieptana. Bine ca ati scris despre ei, ca poate asa lumea se prinde ce si cum. Pacat, parca acum , in partea a doua i s-a terminat, curentul! Si, se mai mira de ce si cum cu ministrii?!

Leave a reply