duminică, septembrie 26

Dan Barna: Nu vom fi furnicuţele guvernării, care când e vorba de decizie politică pedalăm în gol

0
89

Vicepremierul Dan Barna s-a arătat nemulţumit de modul în care merge guvernarea alături de PNL şi UDMR, într-un raport privind stadiul angajamentelor USR PLUS la 8 luni de guvernare, adresat Comitetului Politic al alianţei.

În documentul respectiv, Barna susţine că sunt prea multe blocaje, cum ar fi problema desfiinţării Secţiei de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie (SIIJ), unde ministrul Justiţiei Stelian Ion a fost oprit să-şi facă treaba.


Cu toate acestea, Barna nu vrea să iasă de la guvernare, pentru că “pentru fiecare blocaj stupid din coaliţie există 5 teme pe care progresăm real, pentru fiecare SIIJ nedesfiinţat, există nişte spitale regionale unde înaintăm, există nişte zeci de mii de hectare de pădure pe care le vom planta”.

Pe de altă parte, liderul USR-PLUS a subliniat că formaţiunea sa nu va rămâne la guvernare în orice condiţii.

  •  Iată raportul prezentat de Barna

”Acum mai puţin de un an, înainte de alegerile parlamentare, puneam împreună bazele unui mod de lucru nou în politica din România: USR PLUS a venit şi şi-a asumat nişte angajamente în faţa oamenilor. Am promis atunci că nu vom uita de ele după alegeri, aşa cum se întâmplă de cele mai multe ori cu programele electorale. Am promis atunci că acest contract cu alegătorii va fi firul roşu al participării noastre la guvernare.

Vreau să fie clare câteva lucruri.

Sunt mulţumit de progresul guvernării? Clar NU. Am tot spus asta public.

Am uitat de angajamentele noastre? Clar NU.

Poate nu am comunicat atât cât ne-am fi dorit pe ele, pentru că suntem prinşi cu frecuşurile inutile şi interminabile ale unei guvernări de coaliţie mai complicată decât ar trebui şi decât ar putea să fie. Sunt câteva teme vizibile unde lucrurile nu merg. Aşa cum sunt multe teme mai puţin vizibile unde am mişcat lucrurile împreună cu colegii mei din Guvern. Şi asta e cel mai important: guvernarea e un imens şantier unde la 8 luni putem spune că am organizat lucrările, am plantat seminţele.

Să fiu clar: Niciodată un partid nu a fost atât de atent la Programul de Guvernare DUPĂ alegeri. Nu făceau altceva decât să le pună pe raft. Demnitarii noştri trebuie să stea cu ochii pe angajamente şi pe Programul de Guvernare. Şi dacă nu stau, atunci nu vor mai fi demnitari. Asta este treaba mea ca vice-premier: să mă asigur că urmăm ce am promis. În limita a 15% cât am avut la aceste alegeri şi cu ochii pe consolidarea noastră în viitor ca partid principal de guvernare.

Nu, nu sunt mulţumit pentru că există prea multe blocaje. Da, sunt mulţumit pentru că, punând cap la cap în acest raport informaţii din toate domeniile vedem cât de multe am început, câte am programat ca politică publică, câte am bugetat, câte proiecte de legi şi HG-uri sunt în pregătire.

Câteva cuvinte despre acest raport, pe care l-am scris împreună cu colegii din guvern.

În primul rând am ţinut să punctăm şi modul în care angajamentele noastre au intrat în programul de guvernare aprobat de Parlament. Pentru prima dată în spaţiul public cred că putem de acum să oferim explicaţii privind acele negocieri – pentru că, pe lângă alocarea de portofolii, am ţinut atunci să punctăm clar în program ce ne angajăm să facem, noi ca guvern, nu doar noi ca USR PLUS. Astăzi avem în faţă o oglindă care ne ajută în caz de blocaj: desfiinţarea SIIJ e în programul de guvernare şi nu e negociabilă; înfiinţarea unei Agenţii (prin reorganizarea unor direcţii) care să rezolve problema harababurii investiţiilor din sănătate şi care să răspundă pentru ce nu merge (dacă nu merge) este în programul de guvernare şi nu e negociabilă. Şi aş putea continua. Veţi vedea în tabel o coloană dedicată modului în care am negociat ca angajamentele noastre să fie în Program. Sunt unele teme care nu au fost acceptate de la bun început în Program – primari în două tururi de pildă. A fost o decizie grea atunci, dacă să blocăm crearea guvernului sau nu. Am decis că am reuşit includerea multor altor teme şi am deblocat situaţia. Am căutat formule de a rediscuta decizia, de pildă în comisie parlamentară dedicată (codul electoral). Nu renunţăm la acele angajamente. Mergem pe cale parlamentară şi rămân priorităţile noastre pentru 2024, dacă altfel nu se poate. Pentru că noi nu am scris un Program de guvernare glossy de care uităm, noi am luat angajamente concrete, care pot fi urmărite. Ceea ce facem acum.

Am organizat un sistem de note pentru progres:

0 – Neacceptat de coaliţie în Programul de Guvernare

1 – Acceptată în PG dar blocată în aplicare

2 – Pe şine – măsura are calendar de aplicare, e bugetată sau există proiect de lege / HG asumat de Guvern

3 – Progres semnificativ în aplicare / Instituţiile conduse de USR PLUS au aplicat în practică ideea/principiul.

Din categoria 1 aş putea cita: desfiinţarea secţiei speciale – ministrul nostru a pregătit legea, guvernul din care facem parte a adoptat-o ca proiect, apoi un partener a blocat-o în Parlament. Sau legile electorale – aici ne-am înţeles să avem un dialog într-o comisie parlamentară, ulterior partenerii de coaliţie s-au răzgândit din nou. Nu o pot spune altfel decât direct: asta s-a întâmplat, vedeţi detalii în tabel la angajamentul nr. 4. Mai sunt unele probleme unde se întârzie şi unde se poate rezolva uşor, pare a fi mai degrabă inerţie şi un mod de a guverna unde timpul are o valoare relativă: deblocarea proiectului legislativ al exploatării gazelor din Marea Neagră, sistemul de garanţie pentru ambalaje care este avansat dar tot întârzie să vină în guvern sau crearea unui fond pentru democraţia din Republica Moldova. Teme punctuale unde nu avem diferente cu partenerii noştri dar unde există blocaje, pe care ne vom apleca perioada următoare.

Am pus răul înainte, la propriu, în acest raport. Haideţi să vorbim şi despre bine. Imensa majoritate a angajamentelor noastre sunt în categoria 2. Adică în etapa organizare de şantier. La un sfert dintr-un mandat de guvernare, am organizat, programat, deja bugetat cea mai mare parte dintre ele.

Câteva exemple, deşi vă îndemn să treceţi prin tot tabelul, pentru că detaliile sunt importante. Şi pentru fiecare detaliu de organizare a şantierului cineva dintre colegii noştri miniştri, secretari de stat, consilieri, parlamentari s-a bătut şi a muncit.

• Fără pensii speciale – un subiect dureros. Am desfiinţat pensiile speciale ale parlamentarilor şi le-am prorograt pe cele ale primarilor. Avem un blocaj în coaliţie pe detaliile reformei pensiilor speciale. Însă avem reforma pensiilor (şi a celor speciale) reformă cheie în PNRR. Pensie egală la contribuţie egală trebuie să devină o practică.

• Să nu mori cu dreptatea în mână – reforma justiţiei (angajamentul 3). Întărirea DNA şi DIICOT – legile sunt în circuit de avizare; Ministerul Justiţiei, condus de Stelian Ion, a revizuit Codul Penal, aflat în dezbatere publică şi Codul de Procedură Penală care va intra în dezbatere publică. Ministerul Justiţiei e în curs de finalizare a caietului de sarcini pentru sistemul electronic de gestionare a cazurilor, care va fi finanţat din fondurile de coeziune şi din PNRR

• Cetăţenie digitală (angajamentul 8). Prin PNRR este prevăzută în detaliu realizarea cloud-ului guvernamental, adică comunicarea între bazele de date ale instituţiilor pentru ca oamenii să nu se mai plimbe cu hârtii de colo-colo. După mulţi ani în care doar s-a vorbit despre reorganizarea digitală a statului, cineva, adică noi, a luat taurul de coarne: avem proiectul, bugetul şi calendarul agreate cu Comisia Europeană.

• Medic şi pacient, la un click distanţă (angajamentul 14). Dezvoltarea şi implementarea serviciilor e-health / telemedicină sunt prevăzute în PNRR.

• Bani europeni investiţi în industrii ale viitorului (20) Prin PNRR se va acorda finanţare prin instrumente financiare pe diferite categorii şi granturi pentru noi tehnologii ecologice, digitalizarea IMM-urilor (500 milioane euro), pentru industriile de baterii şi microelectronice (400 milioane euro).

• Împădurim România şi combatem tăierile ilegale prin DNA-ul Pădurilor (angajamentul 29). Prin PNRR am prevăzut împădurirea / reîmpădurirea unei suprafeţe totale de 56700 de ha până în 2026. Punem bazele celui mai mare program de împădurire dintre toate planurile de rezilienţă din UE. Din nou: e bugetat, detaliat, cu calendar agreat. De asemenea, am inclus fonduri şi calendar pentru un serviciu informatic integrat de supraveghere, control, monitorizare a fondului forestier. MIPE şi Ministerul Mediului au gândit un sistem digital de urmărire a tăierilor ilegale. Vom urmări inclusiv cu drone fenomenul. De asemenea, s-au făcut paşi de către MJ pe celălalt subiect: un proiect de lege care ar urma să fie gata în octombrie va fi dedicat infracţionalităţii de mediu şi va stabili competenţele DNA pe acest subiect.

• Combaterea sărăciei energetice (angajamentul 31). Legea consumatorului vulnerabil a fost iniţiată de Ministerul Muncii, propusă de Guvern, adoptată de Senat, acum e în dezbatere la Camera Deputaţilor, cameră decizională. Avem amendamente pentru a completa cu detalii din angajamentul nostru. Iată un subiect care a devenit urgent pentru toată lumea şi de care USR PLUS vorbeşte de doi ani.

• Protecţie socială şi muncă legală în domeniul serviciilor (angajamentul 32) Una dintre reformele sociale din PNRR este introducerea acestei forme flexibile de muncă fiscalizată. Beneficiari: 60.000 de lucrători din sectoarele serviciilor prestate la domiciliu; investiţii: 3,8 milioane euro.

• Un loc de muncă: cea mai bună protecție socială (VMI) (angajamentul 34) – Implementarea venitului minim de incluziune (VMI) este inclusă în PNRR. În 2022 vom avea Proiect de lege.

• Un viitor pentru cultura independentă (angajamentul 37) – o serie de reforme şi investiţii au fost prinse în PNRR, de exemplu: Elaborarea şi adoptarea Statutului lucrătorului cultural (legislaţie care să recunoască specificul muncii atipice din domeniul cultural), Crearea Fondului Naţional de Artă Contemporană, alte măsuri sunt în curs de finalizare a negocierilor.

• Sate cu arhitectură tradiţională protejată şi pusă în valoare (angajamentul 39). Au fost incluse în PNRR: Refacerea peisajului cultural din Delta Dunării în vederea creşterii atractivităţii zonei: Reabilitarea a 30 obiective tradiţionale (case şi gospodării tradiţionale, şure, etc) din Delta Dunării; Finanţarea rutei satelor cu arhitectură tradiţională.

Primul angajament care s-a finalizat este Accesul garantat la medicamente esenţiale, realizat de ministrul USR-PLUS al Sănătăţii, Ioana Mihăilă (angajamentul 12). Prin aceasta se elimină blocaje birocratice pentru intrarea pe piaţă a unor medicamente autorizate în Uniunea Europeană.

· Antreprenoriat fără birocraţie (angajamentul 19) înseamnă un efort constant, permanent de a depista aberaţii birocratice care încurcă antreprenorii. Claudiu Năsui şi-a făcut o misiune, ca parlamentar şi acum ca ministru din reducerea aberaţiei. Odată la câteva săptămâni vine cu o nouă tură de schimbări. Un efort structurat de reducere a poverii administrative pe firme este prins în PNRR (simplificarea licenţelor industriale sau simplificarea testului IMM de pildă).

· Transparenţă totală (angajamentul 5). Ministerele conduse de USR-PLUS publică constant date de interes public precum: toate contractele pe fonduri europene (MIPE şi MEAT), registrul de operaţiuni – unde sunt vizibile ordine de plată şi facturi (la Ministerul Transporturilor, condus de Cătălin Drulă, respectiv la CNAIR), finanţarea proiectelor de cercetare şi bugetele institutelor de cercetare (MCID, condus de Ciprian Teleman), date privind campania de vaccinare anti-COVID (Sănătate).

• Ne-am asumat un Fond de 1 miliard de euro pentru o infrastructură sanitară modernă (9). Invers decât partidele vechi, am promis modest şi am realizat mai mult. Am mărit semnificativ alocarea pentru Sănătate faţă de prima formă a PNRR – acum este bugetat un fond de 1,7 mld euro pentru spitale noi sau corpuri/aripi noi de spitale. Plus câteva sute de milioane pentru dotări cabinete medicale şi centre comunitare (180,5 mil. euro pentru 3.000 de cabinete medicale). Pentru reducerea timpilor de aşteptare la unităţile de urgenţă, au fost modificate deja reglementările necesare. Avansează şi construcţia celor 3 centre de mari arşi, proiectele sunt finalizate sau se vor finaliza în acest an iar anul viitor vor fi semnate contractele. PSD a vorbit de 8 spitale regionale dar nu a fost în stare să continue ce a început guvernul în 2016 prin Dacian Cioloş / Vlad Voiculescu: cele 3 spitale regionale unde aveam contractate împrumuturi internaţionale. Am făcut progrese pe fiecare dintre ele: la Iaşi, am semnat contractul de finanţare, urmează Cluj şi Craiova, în septembrie. Apoi vor urma imediat contractele de proiectare. Avansează şi inventarierea urgentă a unităţilor medicale cu probleme de funcţionare, au fost evaluate deja 71 de spitale cu 286 de clădiri.

· Siguranţa pacientului, pe primul loc (13). Pentru combaterea infecţiilor nosocomiale a fost aprobată Legea nr.3/08.01.2021 şi alte acte normative importante şi au fost organizate concursuri pentru managerii de spitale pentru spitalele din subordinea Ministerului Sănătăţii. În plus, este în curs de avizare protocolul pentru transparentizarea cheltuielilor tuturor entităţilor publice de sănătate. Pentru reorganizarea sistemului transfuzional este în desfăşurare un proiect împreună cu Comisia Europeană, ce se va finaliza anul viitor.

· Programele naţionale ”Fiecare copil la grădiniţă” şi ”Şcoală pentru toţi”. Normele de implementare pentru legea Fiecare Copil la Grădiniţă 2 au fost date în 2021. În PNRR a fost inclus cel mai mare program pentru prevenirea abandonului şcolar, în valoare de 500 milioane euro. Se va aplica printr-o schemă de granturi pentru şcoli (1600 de şcoli, mai multe decât în estimarea din angajament – 1200).

Adevărul e că sunt multe. 20 dintre angajamente, jumătate, sunt în categoria 2 sau au o medie de peste 2. Multe şantiere deschise, multe eforturi nevăzute – felicit colegii din guvern, din ministerele conduse de USR PLUS, dar şi din celelalte ministere unde avem secretari de stat care au muncit pentru ca aceste angajamente să se întâmple.

Cum procedăm mai departe? Vom ieşi de la guvernare? Haideţi să vorbim mai puţin despre eventualităţi şi să încercăm să aşezăm dezbaterea şi decizia. Nu, nu vrem să ieşim de la guvernare. Pentru că vedem că putem schimba România. Pentru fiecare blocaj stupid din coaliţie există 5 teme pe care progresăm real. Pentru fiecare SIIJ nedesfiinţat, există nişte spitale regionale unde înaintăm, există nişte zeci de mii de hectare de pădure pe care le vom planta. Dar, nu, nu vom rămâne la guvernare în orice condiţii. Şi lucrurile trebuie să se schimbe. Faza de organizare de şantier se termină în acest an. Aşa cum se termină şi saga alegerilor interne din partidele din coaliţie.

Din iarnă, şantierul trebuie să devină construcţie. Nu vom fi furnicuţele guvernării, care muncesc, planifică, bugetează şi când e vorba de decizie politică pedalăm în gol.

Apartenenţa noastră la această coaliţie va depinde în lunile şi anii ce vin de mutarea acestor angajamente din categoria 2 (”Pe şine”) în categoria 3 (”progres semnificativ”) sau 4 (”îndeplinit”).

Şi decizia nu o iau eu sau Dacian Cioloş sau altcineva. Decizia o luăm împreună în Comitetul Politic. Adică noi. Vă propun o procedură, o evaluare la 6 luni în Comitetul Politic. Vom continua aceste raportări. Vom urmări ce e pe şine şi dacă şinele sunt în bună ordine sau sunt blocate. La fiecare şase luni acest partid va avea o evaluare clară, transparentă, a progresului. Eu, ca Viceprim-ministru voi face acest exerciţiu, început acum. Cu datele pe masă, cu concluziile pe masă.

La fiecare şase luni, vom decide împreună dacă raportul dintre ce e organizat, ce e îndeplinit şi ce e blocat este unul care să merite să transferăm încrederea oamenilor care ne-au votat în participare la această coaliţie.

Vă propun să ne auzim peste şase luni şi să numărăm din nou boabele plantate şi ce a răsărit.”

Leave a reply