În capitala provinciei Hubei, Wuhan, cel mai afectat oraş de un virus despre care – la vremea respectivă – s-a spus puțin și despre care nu se știa nimic, viața a revenit la normal.
Și nu numai asta. Spre surprinderea multora, Wuhan – unde coronavirusul SARS-CoV-2 a apărut în urmă cu aproape un an – a devenit acum unul dintre principalele centre turistice din China.
Numai în săptămâna de aur, o perioadă festivă în gigantul asiatic care se desfășoară de la 1 până la 7 octombrie, provincia Hubei a atras peste 52 de milioane de turiști care au generat venituri de aproximativ 5,2 miliarde de dolari SUA, relatează BBC.
În timp ce restul lumii este lovit de un al doilea val de covid-19, care în unele țări a afectat chiar mai mulți oameni decât primul val, Wuhan, capitala regiunii, a primit aproape 19 milioane de vizitatori, conform cifrelor din departamentul de cultură și turism al provinciei.
Nici pe continentul american situația nu este mai bună.
Pentru prima dată de la sfârșitul lunii iulie, Statele Unite acumulează deja cel puțin 225.000 de decese cauzate de coronavirus, în timp ce America Latină și Caraibe au depășit 10 milioane de pozitive, cu Brazilia, Argentina, Columbia, Peru și Mexic în fruntea listei în funcție de numărul de cazuri.
Dar, de cealaltă parte a lumii, „orașul eroic”, așa cum l-a numit președintele chinez Xi Jinping, virusul pare a fi o amintire neplăcută și mai ales îndepărtată, dacă ar fi să credem cifrele oficiale.
Guvernul chinez asigură că în Wuhan nu există un singur caz de coronavirus, însă diferite organizații și experți consideră că această afirmație trebuie privită cu reţinere.
„Renașterea” Wuhan
În cadrul sărbătorilor Zilei Naționale a Republicii Populare Chineze, guvernul Xi Jinping a organizat un videoclip al evenimentului publicat pe rețelele de socializare, în care mii de oameni sunt văzuți adunați, cântând și fluturând steagul chinezesc.
#Wuhan reborn after #COVID19 with more strength and vitality. To celebrate the upcoming #NationalDay, people in the city gathered for a flash mob singing My Country and I. pic.twitter.com/6S78sx9uVZ
— Hua Chunying 华春莹 (@SpokespersonCHN) September 30, 2020
„Wuhan renaște după covid-19 cu mai multă forță și vitalitate„, a scris pe Twitter Hua Chunying, director adjunct al Departamentului de informații al Ministerului Afacerilor Externe, la postarea videoclipului promoțional.
Pentru Vivian Hu, redactorul serviciului chinez al BBC, guvernul Xi Jinping, cu ajutorul presei de stat, încearcă să transmită imaginea că totul este bine în Wuhan, că oamenii se distrează bine și că prosperitatea și normalitatea s-au întors.
„Și într-o oarecare măsură este adevărat: oamenii călătoresc în toată China și mai ales în Wuhan. Da, orașul pare să se întoarcă la normal, dar pentru mulți oameni și mulți proprietari de afaceri, lucrurile nu sunt ca înainte și există încă multă îngrijorare„, spune jurnalistul din Hong Kong.
„Dar mesajul pe care îl primim din propaganda chineză este că guvernul a reușit să controleze cu succes pandemia”, adaugă el.
Până la 26 octombrie, China înregistrase 91.151 de cazuri de covid-19 și mai puțin de 5.000 de decese, în timp ce SUA, cu o populație de 4 ori mai mică, înregistrase peste 8,5 milioane de cazuri și cel puțin 225 de mii decese.
„Există cazuri noi în China, dar aparent nu în Wuhan. Și dacă există, guvernul arată clar că face tot posibilul pentru a opri noul focar eficient și rapid”, explică Hu.
Politicile care au condus sectorul turistic
Învierea Wuhan ca destinație turistică chineză nu se datorează întâmplării, se datorează parțial politicilor statului.
În august, guvernul Hubei a anunțat că aproximativ 400 de locuri turistice din provincie vor fi deschise gratuit vizitatorilor din întreaga țară, începând cu data de 8 a lunii până la sfârșitul anului.
Și, deși numărul de vizitatori pe aceste site-uri sponsorizate de guvern este limitat la 50% din capacitatea lor maximă, iar vizitatorii trebuie să fie supuși controlului temperaturii, răspunsul a fost neașteptat.
Mulți dintre turiștii care au ales Wuhan în timpul săptămânii de aur au vizitat istoricul Turn Macara Galbenă situat în centrul orașului. Actuala structură, construită în 1981, a fost unul dintre site-urile de intrare gratuită sponsorizate de guvernul chinez.
Potrivit agenției de știri Xinhua, cel puțin 1.000 de agenții de turism și peste 350 de hoteluri s-au alăturat campaniei guvernamentale oferind reduceri vizitatorilor.
Pentru unii analiști, reapariția Wuhanului ca destinație turistică demonstrează încrederea chinezilor în gestionarea pandemiei de către autoritățile locale și reprezintă o oportunitate de aur pentru a stimula industria lovită de pandemie.
O „victorie” a guvernului
Vincent Ni, expert în China pentru serviciul mondial al BBC, subliniază că guvernul țării respective poate folosi Wuhan în scopuri de propagandă, dar campania este „bazată pe fapte”, care „arată că situația s-a îmbunătățit”.
„Oamenii știu că în Wuhan este mai bine, nimeni nu ar vizita orașul dacă ar exista coronavirus. Chinezii sunt dispuși să călătorească la Wuhan, care era epicentrul covid-19 și aceasta, din punctul de vedere al guvernului, este o victorie”, continuă el.
În timp ce sectorul se recuperează după măsurile luate pe timp de pandemie, veniturile din turism ale gigantului asiatic se așteaptă să scadă cu 52% în 2020 față de 2019 și numărul de călătorii să scadă la 43%, conform Academiei de Turism din China (CTA).
Pentru Ni, lucrurile revin „treptat” la normal, dar rămân întrebări dacă situația va rezista.
„Pe măsură ce se apropie iarna, există îndoieli cu privire la faptul dacă vom avea sau nu un al doilea val. Cred că această necunoscută este prezentă în mintea tuturor chinezilor, dar pentru moment oamenii se bucură de ridicarea restricțiilor și de revenirea la <normalitate>”, spune el.
Armă cu două tăișuri
Expertul chinez subliniază că sentimentul de normalitate se repetă în toată țara și că pe străzile națiunii asiatice se văd din ce în ce mai puține persoane cu măști. Pentru cei peste 20 de milioane de locuitori din Beijing, capitala țării, nu mai este obligatoriu să porți măști, de exemplu.
„Acest lucru, pe de o parte, arată că situația s-a îmbunătățit, dar pe de altă parte poate fi o sabie cu două tăișuri, deoarece virusul nu a dispărut, nu avem un vaccin eficient astăzi și dacă oamenii își lasă garda jos un al doilea val poate fi catastrofal.”
Conform previziunilor Fondului Monetar Internațional, China va fi singura economie mondială majoră care va înregistra o creștere pozitivă în acest an, cu o expansiune de doar 1,9% din produsul său intern brut (PIB).
Și, deși industria sa de turism pare să vadă lumina la capătul tunelului, alte sectoare ale economiei și, mai ales, veniturile celor mai vulnerabile populații au suferit o lovitură severă în ultimele luni.
„Guvernul central încearcă să readucă economia pe drumul cel bun, dar tinerii din marile orașe nu pot obține locuri de muncă și nici nu mai au bani pentru a-și plăti chiriile, așa că există o nouă tendință, pe care mulți o preferă, aceea de a părăsi orașele”, explică Vivian Hu.
„Este posibil ca mulți oameni să călătorească în toată China, dar este de necontestat că umbra coronavirusului există încă. Oamenii o știu, dar încearcă să readucă viața de zi cu zi la normal. Este o intenție bună, dar este nevoie de timp și întradevăr este dificil să obții o relatare obiectivă a ceea ce se întâmplă cu adevărat”.
[…] Coronavirus în China | Wuhan, „orașul eroic”: cum a trecut de la a fi punctul central al covid… […]
[…] Coronavirus în China | Wuhan, „orașul eroic”: cum a trecut de la a fi punctul central al covid… […]