miercuri, august 17

Corina Crețu: „Să nu ratăm șansele de îmbunătățire a calității vieții oamenilor”

0
53

Articol semnat de Corina Crețu – Membru al Parlamentului European – Comisar European (2014-2019)

„Se împlinesc sapte ani de la momentul semnării Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, pe care l-am lansat în 2015 alături de fostul Premier Victor Ponta. Din păcate, aproape de finalul acestei perioade de programare, rata de absorbtie a fondurilor europene este de sub 60%, după ce am reușit pentru exercițiul financiar 2007-2014 sa cheltuim 92% din fondurile alocate României.

Prin intermediul POIM, România avea la dispoziție in jur de 10 miliarde EUR din partea Uniunii Europene pentru finanțarea principalelor priorități de dezvoltare în sectorul de transport.

POIM a fost însoțit de realizarea Master Planului de Transport, document care definește nevoile specifice ale României, pe care le puteti vizualiza în harta de mai jos.

Încă de la semnarea acestui document primordial, mi-am exprimat convingerea fermă că fără o infrastructură modernă, România nu se va putea dezvolta și nu va putea deveni ceea ce ne dorim cu toții – o țară în care oamenii sa aibă o viața mai bună, economia locală și cea națională să prospere, iar tinerii să-și dorească să rămână, să studieze, să lucreze și să-și întemeieze o familie. Și în calitate de Membru al Parlamentului European, rămân o susținătoare a investițiilor în autostrăzi, căi ferate și aeroporturi, care să conecteze localitățile României între ele, dar și țara noastră la Uniunea Europeană.

Din păcate, în pofida muncii pe care am depus-o alături de colegii mei din Comisia Europeana pentru a folosi acești bani europeni acordați țării noastre, asistăm în continuare la declinul infrastructurii din România, cauzat de managementul deficitar, gradul ridicat de uzură și întreținerea inadecvată.

Tocmai de aceea, pentru a încuraja proiectele de infrastructură din țară, in 2018 am modificat POIM, alocând mai multe fonduri europene pentru proiecte de importanță majoră pentru România (rata de cofinanțare europeană a crescut de la 75% la 85% pentru proiectele privind dezvoltarea rețelei transeuropene de transport, a rețelei de metrou și a celor de transport multimodal).

Cu toate acestea, până acum Guvernul României nu a accesat decât jumatate din totalul fondurilor alocate, cu mult sub media europeană.

Iar în timpul mandatului meu de Comisar European pentru Politică Regională, dar și de atunci încoace, Guvernele nu au transmis niciun proiect pentru Regiunea Moldovei, cu toate că încă din 2017 atât eu, cât și DG Regio, ne-am oferit să realizăm până în 2020 studiul de fezabilitate pentru Autostrada Unirii Tîrgu Mureș – Iași – Ungheni. Mai sunt 50 la suta din banii alocați pentru perioada 2014-2020 încă necheltuiti.

Și, din păcate, nu s-au primit proiecte sau cereri de finanțare nici pentru Autostrada Moldova.

Atât timp cât Guvernul României nu-și va clarifica obiectivele și până când dezvoltarea infrastructurii României nu va deveni o prioritate, din păcate românii vor fi privați de șansa unor standarde de viață la nivel european.

Rămân, totuși, cu satisfacția că, prin intermediul POIM, am reușit să semnez finanțarea câtorva proiecte de infrastructură absolut esențiale pentru România:

Acestea sunt printre puținele proiecte depuse de Guvernul României spre finanțare către Comisia Europeana, în timpul mandatului meu de Comisar European.

Proiecte mari nu au mai fost depuse, cu excepția finanțărilor spitalelor regionale de la Iasi, Cluj și Craiova – care au fost semnate tot in 2015 și figurau inițial in Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020, dar Guvernul a solicitat executarea acestora din exercițiul financiar 2021-2027.

Romania înregistrează unele din cele mai mari întârzieri din Uniunea Europeana – atât in implementarea Bugetului 2014-2020, a Planului National de Redresare și Reziliență, cât și in adoptarea Programelor Operaționale 2021-2027.

Sper ca Guvernul actual sa poată recupera aceste întârzieri și sa nu rateze șansele istorice pe care le oferă fondurile europene, care ar însemna dezvoltarea țării și îmbunătățirea nivelului de trai al oamenilor.”

Leave a reply