vineri, octombrie 7

Consecinţele dure ale Brexit. „Am putea să ne confruntăm cu o furtună perfectă”

0
117

Volumul exporturilor dinspre Regatul Unit către Uniunea Europeană a scăzut în mod spectaculos, cu 68%, luna trecută, comparativ cu ianuarie anul trecut, în mare parte ca urmare a problemelor dezastruoase cauzate de Brexit asupra comerţului dintre cele două părţi, transmite The Guardian, citat de adevarul.

Scăderea dramatică a volumului exporturilor transportate pe feriboturi şi prin tunelul din Canalul Mânecii a fost raportată de către Asociaţia de Transport Rutier, după un sondaj realizat printre membrii săi. Într-o scrisoare datată cu 1 februarie, directorul executiv al asociaţiei, Richard Burnett, l-a informat pe Michael Gove, responsabilul de coordonarea Cabinetului britanic, că a avertizat cu privire la situaţia exporturilor, însă a fost ignorat.

În mod specific, el spune că a avertizat anul trecut că este urgent să crească numărul de agenţi vamali, în contextul în care firmele au acum nevoie de munţi întregi de acte suplimentare. Numărul actual al angajaţilor, care se situează la 10.000, este de numai o cincime din ceea ce asociaţia consideră că este necesar pentru a face faţă creşterii masive a documentelor cu care se confruntă exportatorii.

Burnett mai spune că, pe lângă scăderea cu 68% a exporturilor, aproximativ 65% -75% din vehiculele care veniseră din UE se întorceau goale, deoarece nu existau mărfuri cu care să se întoarcă, din cauza întârzierilor cauzate de partea britanică şi pentru că unele companii britanice au oprit temporar sau definitiv exporturile către UE.

Mi se pare extrem de frustrant şi enervant faptul că miniştrii au ales să nu asculte industria şi experţii”, a spus el, potrivit The Guardian. Potrivit datelor Camerei Comunelor, exporturile Marii Britanii către UE au fost de 294 miliarde de lire sterline în 2019 (43% din totalul exporturilor din Marea Britanie), în timp ce importurile din Marea Britanie din UE au fost de 374 miliarde de lire sterline (52% din total). Majoritatea covârşitoare a exporturilor către UE din Marea Britanie trec prin porturi mai degrabă decât pe cale aeriană.

Richard Ballantyne, director executiv al Asociaţiei Porturilor Britanice, a declarat că cifra de 68% sună „în linie” cu impresiile sale despre scăderea traficului. El a spus că unele probleme, dar nu toate, cu hârtiile suplimentare care au cauzat întârzieri ar putea fi depăşite în timp, deşi a avertizat că unele companii din ambele părţi vor căuta noi pieţe, mai degrabă decât să încerce să facă faţă fricţiunilor suplimentare.

Ballantyne a prezis, de asemenea, un nou set de dificultăţi în lunile următoare, întrucât infrastructura necesară în momentul în care Marea Britanie introduce controale complete de import pentru bunuri din UE la 1 iulie, în opinia sa, nu ar fi gata la timp. Acest lucru ar veni cu un set complet nou de probleme care afectează importurile.

Ca parte a deal-ului Brexit, guvernul britanic a decis să ofere o perioadă de graţie de şase luni importurilor, ceea ce înseamnă că gama completă de controale fizice nu va fi necesară până în iulie. Experţii în comerţ au declarat că o parte din motivul scăderii accentuate a exporturilor a fost coincidenţa Brexitului şi a pandemiei. Mulţi se tem, însă, de mai rău. „Ceea ce mă îngrijorează cu adevărat este că între aprilie şi iulie am putea să ne confruntăm cu o furtună perfectă”, afirmă Shane Brennan, director executiv al Cold Chain Federation, organismul pentru companiile care mută şi stochează alimente congelate şi refrigerate.

Vom avea o economie care încearcă să iasă din lockdown în acelaşi timp în care Marea Britanie impune o serie de controale la import pentru întreprinderile din UE, care ar putea să nu fie la fel de nepregătite ca până acum. Criza completă a Brexitului pe care o preziceam ar putea intra în vigoare în acel moment”, afirmă el. În ultimele săptămâni, sute de companii britanice au decis fie să oprească exporturile către UE, fie să înfiinţeze depozite sau filiale în UE, astfel încât să poată distribui mărfurile mai uşor.

Leave a reply