marți, septembrie 28

CFR: Ajutorul de stat acordat CFR Calatori este contestat atat de Patronat, cat si de Sindicate

4
141
Iulian Mantescu - liderul mecanicilor de locomotiva

Atat liderii sindicali, cat si oficiali ai Consiliului Concurenței avertizează că în actuala formă ajutorul de stat gândit pentru transportul feroviar de călători are șanse maxime să fie respins de către Comisia Europeană. Un Memorandum cu această temăa fost programat miercuri pentru discuții în ședința de Guvern.

Guvernul României ia miercuri în discuție un Memorandum care prevede acordarea unui ajutor de stat în valoarea de 42 milioane euro Companiei Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători pe motivul pierderii de venituri pe durata pandemiei.


Nu este clar cine a gândit schema la nivelul Ministerului Transporturilor și dacă aceasta a primit avizul Consiliului Concurenței, instituție care este cea mai în măsură să analizeze dacă o măsură respectă legislația UE în domeniul ajutorului de stat.

Una dintre primele constatări privește forma neuzuală îmbrăcată de ajutorul de stat de la noi. De regulă, în majoritatea statelor UE ajutorul se prezintă sub forma unor scutiri acordate de către gestionarul infrastructurii din țara respectivă la plata TUI. Gestionarul încasează ulterior diferența dintre TUI perceput și TUI legiferat/cuvenit din ajutorul de stat.

În România însă ajutorul urmează să fie o injecție de capital doar în societatea națională, deși pe piață există alți cinci operatori privați care dețin un sfert din aceasta.

„ În mod concret, solicităm ca instrumentul de acordare utilizat să ia forma unui ajutor de stat individual, sub formă de aport de capital, în temeiul art.107 alin.(2) lit.b) din Tratatul de Funcționare al Uniunii Europene în cuantum de 210.345.527 lei, conform calculelor validate cu Comisia Europeană”, se arată în Memorandum.

Iulian Mantescu– Presedintele  Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, a declarat, in exclusivitate, ca: “noi memorandumul nu l-am vazut, nu a fost pus in dezbatere publica.

Daca acest <ajutor de stat> va fi fi doar pentru operatorii de stat, fara a-i include si pe cei particulari, eu unul cred ca se va repeta problemele de la CFR Marfa!”

Mantescu nu s-a sfiit a mai spune ca “acest ajutor trebuia dat la toti operatorii de transport. Din vara noi tot solicitam acest ajutor de stat, care in opinia mea ar fi trebuit sa includa si operatorii de marfa. Dar, asa cum se vede nici actualul Executiv nu pare a fi invatat ceva, din greselile celorlalte guverne.”

Un alt aspect semnificativ este  si faptul că, ajutorul va fi acordat doar după aprobarea primită de la Comisia Europeană. Abordarea aceasta este pozitivă, ținând cont de faptul că acordarea unor ajutoare de stat fără avizul CE a dus aproape de faliment CFR Marfă.

Nu ar fi ușor dacă CFR Călători ar primi ajutorul de 42 milioane de euro, după care statul să fie nevoit să-l recupereze în urma unei decizii contrare a autorităților de la Bruxelles.

Exact, pe aceasta linie, se afla si sindicalistii care, prin presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva,  cred ca,una dintre problemele majore ale schemei este aceea că se adresează doar operatorului național și nu si concurenței private. Memorandumul nu dă nicio explicație privitoare la acest aspect.

  • Patronatele au aceeasi parere ca si sindicatele

Vasile Seclaman, președinte al Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România,  crede că România va avea probleme cu acest ajutor la Bruxelles.

El  mai spune că nu există nicio rațiune pentru care acesta ar trebui acordat doar CFR Călători și nu tuturor operatorilor de pe piață, privați sau de stat.

Șeclăman, fost secretar general al Consiliului Concurenței, vicepreședinte al acestuia și șef al Direcției feroviare din Consiliu, spune că situația nu se poate compara cu cea din Germania, țară ” unde divizia de lung parcurs a DB, anume DB Fernverkehr, a primit în august acceptul pentru un ajutor de stat în jurul a 500 de milioane de euro.”

4 comments

  1. MAITRE 26 august, 2021 at 09:58 Răspunde

    Unii dintre lideri sindicali, nu toti, sunt mana in mana cu administratia SNCFR,in orice caz unii, repet… nu toti, mimeaza ca sunt sindicalisti.
    Lupta sindicala, la aceia este una doar la nivel declarativ si atat! Cand un lider de sindicat va fi ca in Franta, remunerat de sindicalisti atunci e altceva .

    • Ilya 26 august, 2021 at 10:22 Răspunde

      Nu sunt de acord cu tine, stimabile. Epoca de care scri a cam apus! Si, daca tot te compari cu Franta, de ce nu te duci(ramai) acolo?! Sau poate ca, ai uitat faptul ca…. CFR=GLASUL ROTILOR…. DE TREN?!

    • Ionut Suceavă 26 august, 2021 at 10:24 Răspunde

      Daca ai dovezi, de ce nu postezi, cu nume si prenume…ar fi mai interesant. Decat sa bagi doar batul, prin gard!? Nu crezi?

Leave a reply