Câți șoferi de TIR vor rămâne fără locul de muncă? Capcanele unei decizii bune a UE
Timp de trei ani a existat o dispută la nivel european cu privire la abolirea „sclaviei moderne” într-un alt domeniu de activitate. Formula „sclavie modernă” a fost alegerea Confederației Germane a Sindicatelor (DGB) în lupta pentru obținerea de condiții corecte de lucru pentru cei peste trei milioane și jumătate de șoferi de camioane de pe șoselele Europei. Acum, această luptă pare lămurită, Parlamentul European votând joi (9 iulie) noile reguli valabile pentru șoferii de TIR-uri.
Dispută dificilă
Însă greșește profund cine crede că toată lumea este de acord cu ideea ameliorării condițiilor de lucru ale șoferilor (majoritatea bărbați) de TIR. După ce Comisia Europeană și-a prezentat propunerile în acest dosar, în primăvara anului 2017, o dispută acerbă a izbucnit între statele membre ale Uniunii. Linia de front se desfășura în special între Germania, Franța și țările Benelux, pe de o parte, și statele din Europa de Est, pe de altă parte.
Polonia, Bulgaria și Lituania, între altele, și-au acuzat vecinii din Vest că vor să-și protejeze propriile companii de logistică. Cu alte cuvinte: practică protecționismul. Țările acuzate au arătat că este vorba despre concurență neloială, posibilă din pricina salariilor de „dumping” în industria de transport marfă, ce este operată în principal de companii din Europa de Est.
Cât de complicată este situația devine clar abia când realizăm că firmele de transport din Europa de Vest înființează filiale în Bulgaria sau România pentru a-și trimite personalul în călătorii pe salarii obișnuite în aceste țări.
Ce este „echitabil”? Chestiunea este uriașă, deoarece peste 70 la sută din traficul de camioane din Europa este gestionat de est-europeni, potrivit cifrelor autorității statistice europene Eurostat.
Așadar, dacă de acum încolo vor trebui plătite salarii „echitabile”, multe companii din Europa de Est nu vor face față.
TIR-istul român (sau bulgar, sau leton) va fi eliberat din „sclavie”, dar își va pierde simultan și locul de muncă. Acest lucru explică rezistența dură a est-europenilor împotriva noilor reguli.
Da, putem vorbi despre protecționism. Însă este mai important să îmbunătățim condițiile de lucru ale acestor nomazi moderni. Chiar dacă unele țări din Europa de Est au anunțat deja că doresc să atace noile reguli, este nevoie de standarde de muncă mai bune, dar și de salarii mai mari pentru șoferii de camioane. Dacă aceste lucruri nu vor funcționa în transporturi, înseamnă că nu vor funcționa nici în industria cărnii, notează Deutsche Welle.