BREXIT. Prima mare victimă a lui Boris Johnson: directorul general al BBC

0
285

Tony Hall (Birkenhead, Marea Britanie, 68 de ani), directorul general al BBC, a anunțat luni, într-un e-mail surprinzător adresat angajaţilor corporației publice, că părăseşte funcţia şi totodată barca faimosului colos media, anunţăNew York Times, care citează Associated Press.

„Dacă mi-aș asculta inima, nu aș dori niciodată să plec. Cu toate acestea, cred că o parte fundamentală a oricărui managament profesional este să pună întotdeauna interesele organizației deasupra celor personale”, şi-a explicat el gestul radical.


Exista o convingere cvasiunanimă în trustul londonez că Tony Hall (alăturat) va rămâne la conducere până în 2022, când BBC îşi va sărbători centenarul.

În cei șapte ani de conducere, el a reușit să reasigure stabilitatea și prestigiul unei instituții a cărei reputație a fost grav afectată de scandalul lui Jimmy Savile, popularul prezentator care a sfârșit prin a fi acuzat că a abuzat sexual de aproape 500 de minori.

În plus, BBC a trebuit să facă față unei presiuni duble în ultimii ani, vezi apariția platformelor online precum Netflix, care au afectat rentabilitatea produselor media de calitate pe care concernul radio-TV britanic a continuat să le ofere publicului.

Dar, mai presus de toate, BBC a suferit o confruntare aspră cu sectorul eurosceptic al Partidului Conservator, care nu a încetat să acuze trustul mediatic că nu știe să-și mențină neutralitatea în ceea ce privește Brexit-ul.

În perioadele de mare tensiune dinainte şi după referendumul pentru ieşirea Marii Britanii din UE, orice încercare de a analiza în mod obiectiv dezavantajele evidente ale Brexit a fost percepută de către gruparea din jurul lui Boris Johnson, actualul premier, ca un atac al „jurnaliștilor de stânga” la adresa susţinătorilor rupturii de Uniunea Europeană.

În mai multe ocazii, aripa dură a Partidului Conservator a lansat propuneri de boicot ale unor programele-fanion ale BBC. Scopul clar a fost acela de a-i împiedica pe miniștrii sau politicienii responsabili să participe la interviuri în care n-ar fi putut să ofere răspunsuri „aburitoare”, cum făceau în afara BBC şi în presa conservatoare.

Vârful acestei confruntări a fost oferit chiar de premierul Boris Johnson, fanatic pro-Brexit, când a sugerat că viitorul său guvern va studia cum să elimine taxa de licență plătită de milioane de britanici pentru a susține cheltuielile televiziunii publice – principala sursă de finanțare pentru BBC.

Orice cetățean din Marea Britanie care urmărește posturi de televiziune publică, pe orice tip de ecran sau orice fel de recepție, trebuie să plătească aproximativ 184 de euro pe an. Refuzul de a face acest lucru poate duce la o amendă de până la 1.200 de euro.

„Trebuie să ne întrebăm dacă acest tip de finanțare a unei organizații de televiziune are încă sens pe termen lung, având în vedere modul în care sunt finanțate alte televiziuni”, a spus, populist, Boris Johnson.

Prin acest mesaj, cel poreclit „Bo-Jo” a vrut să cucerească simpatia a milioane de britanici, scutiţi virtual de o taxă importantă. În realitate însă, mesajul era un atac mascat, prin ricoşeu, la adresa unui concern media considerat adversar al Brexit, în ciuda imparţialităţii care a făcut faimos BBC în toată lumea şi l-a transformat într-un model de jurnalism fără egal.

Președintele corporației, David Clementi, a avut doar vorbe de laudă pentru Hall. El l-a definit drept un „lider inspiraţional și creativ” de care corporația „a avut norocul să se bucure 7 ani și ale cărui integritate și pasiune pentru valorile pe care le reprezintă BBC au fost evidente”.

În săptămânile următoare, Clementi va lansa procesul delicat de substituire a demisionarului pentru o poziție cu o remunerație de peste jumătate de milion de euro anual, dar și cu o responsabilitate şi o presiune colosale.

Foto principal: mailonline.co.uk

Leave a reply